Wanneer moet ik een UX designer inschakelen?

Steeds meer middelgrote mkb-bedrijven weten van het bestaan van UX design. Maar wat een UX designer precies doet en wat het verschil is met een ‘gewone’ websiteontwerper, is niet altijd duidelijk. Terwijl een UX designer ook voor kleinere webprojecten veel toegevoegde waarde kan bieden.


Wat is een UX designer?ux-design-artikel

UX staat voor User Experience, ofwel ‘gebruikerservaring’. Een gebruiker is een persoon die gebruik maakt van jouw product, dienst, service, website, webshop of applicatie. Tijdens dit gebruik ontstaat bij deze persoon een positieve, negatieve of neutrale ervaring.

Een UX designer is gespecialiseerd in het ontwerpen van waardevolle gebruikerservaringen. Onderzoek speelt daarbij een grote rol, want alleen door in de huid te kruipen van gebruikers kunnen duurzame verbeteringen worden gerealiseerd.

UX design heeft niet uitsluitend betrekking op websites en applicaties, maar kan ook worden toegepast op het design van (offline) producten, diensten of bijvoorbeeld klantenservice.


Is UX designer de nieuwe functienaam van de vroegere website-ontwerper?

Er zijn essentiële verschillen tussen een UX designer en een conventionele website-ontwerper. Waar een conventionele website-ontwerper zich vooral focust op het vormgeven van een aansprekende website, heeft een UX designer een breder werkveld. Hij is onderzoeker, prototype-ontwikkelaar, gebruikerstester, interactie-ontwerper en interface designer, en heeft bovendien verstand van de marketingcontext waarbinnen online middelen worden ontwikkeld. Om de behoeftes en het gedrag van gebruikers te doorzien is kennis nodig van marketingmethodieken als customer journey, persona’s en customer experience maps.

Het websitedesign maken kán onderdeel zijn van het takenpakket van de UX designer, maar dat hoeft niet. Visual design kan ook worden overgedragen aan een gespecialiseerde UI (User Interface) designer.

Waar een ontwerper veelal zal worden afgerekend op zijn visuele resultaat, wordt een UX designer afgerekend op het resultaat in gebruikerservaring. Dit komt weer tot uitdrukking in bijvoorbeeld gestegen online omzet, hogere conversiecijfers of een hogere kwaliteit van het websitebezoek (engagement).
titel-Taken-website-ontwerper-vs UX-designer

Website ontwerper:UX designer:
Verdieping in marketing context  
Indeling website (flow chart)  
Wireframe/prototype  
Gebruikersonderzoek  
Interactievormgeving  
User Interface design  
Monitoren websitebezoek  
Optimaliseren website  

 

Wat doet een UX designer?

Een UX designer houdt zich dus bezig met het optimaliseren van de gebruikerservaring. Wat betekent dit nu concreet voor een webproject?

UX is een proces van definiëren, analyse & onderzoek, visual design, implementatie design (bouw), evaluatie en optimalisatie (zie afbeelding). Wat opvalt, is dat er een herhalend patroon in zit. Een van de meest wezenlijke kenmerken van UX is dan ook dat het een (leer)proces is, en geen eindresultaat. Tijdens elke fase onderzoekt de UX’er of de aannames stroken met de praktijk. Waar nodig stuurt hij het proces bij.

Na lancering van de website of applicatie zal de UX’er websitestatistieken raadplegen en A/B-tests en andere vormen van onderzoek doen. Dit om te monitoren of de doelstellingen worden gerealiseerd en om daarnaast de user experience te verbeteren. Feedback vormt een basis om opnieuw te onderzoeken, te testen, te ontwerpen en te implementeren.

ux-proces

Nog een belangrijk aspect van UX is teamwork. Een UX’er komt alleen tot excellente resultaten in nauwe samenwerking met andere specialisten. Vaak zijn dat marketingexperts, webdevelopers, designers, copywriters, projectmanagers, enzovoort.


UX in kleine en middelgrote projecten

Bij een gemiddelde opdracht voor een mkb-bedrijf zal geen tienkoppig team betrokken zijn. Ook zullen niet altijd alle stappen uit het bovenstaande diagram nodig zijn. Maar dit vormt geen belemmering om bewust en doelmatig met UX om te gaan.

Ook bij kleinere budgetten biedt UX meerwaarde: je weet met welk doel je je nieuwe website ontwikkelt, voor wie je deze ontwikkelt en wat deze persoon nodig heeft om zijn taken succesvol uit te voeren op jouw website.


Wanneer loont het om een UX designer in te schakelen?

In zekere zin profiteert elk bedrijf of organisatie van een website of applicatie die gebruiksvriendelijk en gebruikersgericht is. Maar hierin zijn wel gradaties aan te brengen. Over het algemeen zullen opdrachtgevers die veel belang hebben bij een goede website, webshop of applicatie, relatief meer voordeel behalen bij de inzet van een UX designer.
Daarnaast zullen websites waarop bezoekers veel handelingen moeten verrichten (interacties) meer profijt hebben van UX dan websites waarop bezoekers alleen statische informatie tot zich nemen.

ux-urgentie-schaal

Conclusie

Vroeger werden websites vaak ontworpen op basis van een zendergedreven marketingverhaal over de opdrachtgever, plus wat aannames over wat hun klanten en prospects online nodig zouden hebben.

Door de voortschrijdende technologie en volwassenwording van de online branche is dit niet meer nodig. Sterker nog, je doet jezelf tekort als je aannames niet vervangt door échte kennis over jouw websitegebruiker (en zijn/haar online gedrag). UX design is het vakgebied dat hierbij helpt.

Uiteraard moet een website er ook gewoon goed uitzien, maar te veel focus op uitstraling is risicovol. Het gaat namelijk voorbij aan belangrijke aspecten als gebruiksvriendelijkheid en gebruikersgerichtheid. Voor sommige opdrachtgevers kan het lastig zijn om van denkrichting te veranderen, maar als je de keuze moet maken tussen uitstraling en gebruiksvriendelijkheid, kies dan voor het laatste.

 

Verder lezen?

 

PS: Heb je een vraag over hetgeen je hier gelezen hebt (of een andere UX vraag)? Laat het me weten door een commentaar hierbeneden achter te laten, of stuur me een e-mail.

10 reacties

  1. Arjen Duives schreef:

    Goed verhaal David, kan ik mooi gebruiken wanneer een dergelijke vraag bij mij langs komt.
    Dank en groet,
    Arjen

  2. David Efdé schreef:

    Hoi Arjen, dank voor je berichtje en fijn dat je er iets aan hebt! Grt David

  3. Evert-Jan schreef:

    Buitengewoon sterke uitleg, David. Heb ik een vraag bij: kan het basismodel van UX-design ook helpen bij algemene serviceprocessen bij bijv. technische dienstverleners?

    • David Efdé schreef:

      Ha Evert
      Dank voor je mooie respons!
      En goeie vraag die je stelt. De UX-principes kunnen zeker heel goed toegepast worden bij het optimaliseren van serviceprocessen. Het houdt namelijk in dat je je klanten op structurele basis betrekt bij de producten en diensten die je maakt.
      Grt David

  4. Tural schreef:

    Zou je iemand die vooral alfa geschoold is adviseren om de opleiding ux designer te doen voor omscholing? (senior leeftijd).
    groet, Tural

    • David Efdé schreef:

      Hoi Tural,

      Dank voor je interessante vraag. Ik zal proberen om je een goed antwoord te geven.

      UX gaat niet over techniek maar over je kunnen inleven in gebruikers. Maar je moet uiteraard wel weten te werken met verschillende devices, applicaties, software, enz. Daarvoor hoef je niet technisch te zijn maar je moet er wel enige handigheid mee hebben. En om je te kunnen inleven in gebruikers is het ook wel noodzakelijk als je goed op de hoogte bent van de ontwikkelingen o.h.g.v. internet en programma’s.

      Dus technisch niet, maar vaardig met online en computer wél.

      Heb ik je vraag zo duidelijk beantwoord?

      Vriendelijke groet
      David

  5. Bianca Welgraaf schreef:

    Hoi,

    Ik heb mijn MBO in internationale handel en groothandel . Daarna gewerkt als student voor verschillende promotie bedrijven, Verder gewerkt als receptioniste en in de horeca. Daarna op de klanten service en nu werk ik 5 jaar als verkoper/accountmanager. Ondertussen mijn HBO psychology in avonduren gehaald en ik ben net begonnen met mijn parttime Msc studie in digitale media en design. Verder blog ik een beetje en leer ik mij zelf social selling en digitale maketing. Meer als hobby. Ik zou volgens mij een uitstekende UX designer zijn. Ik kan mijzelf inleven in de klant. Ik heb ervaring in marketing, sales en klanten service. Maar hoe verkoop ik mijzelf als UX designer. Of heb ik dat net gedaan 🙂 Want ik heb geen ervaring. Ik kan mijn service eerst gratis aanbieden maar daar heb ik bijna geen tijd voor ivm met mijn studie en fulltime baan.

    • David Efdé schreef:

      Hoi Bianca,
      Dank voor je reactie. Knap hoe jij werkervaring en studie met elkaar combineert. En al die ervaring en opleidingen, met name de master of science in media en design, lijkt me een goed uitgangspunt voor het UX design vak. Er is momenteel veel vraag naar UX designers, met name mensen met senior werkervaring. Dus je hebt de wind in de rug als je als UX designer aan de slag wilt. Ik denk alleen wel dat je enige aantoonbare output moet kunnen laten zien (en er bevlogen over moet kunnen praten maar dat lijkt me niet moeilijk voor een accountmanager). Zowel voor potentiële klanten (als je wilt freelancen) als voor potentiële werkgevers is dit belangrijk. Dus kijk eens goed rond in je netwerk of je een bedrijf ziet dat je zou kunnen helpen met UX design werk. Gratis werken zou ik nooit doen (want ook al ben je geen volleerd UX’er, je voegt wel degelijk waarde toe met jouw ervaring) maar wellicht zou je tegen gereduceerd tarief kunnen werken. En wellicht zou je nog een aanvullende opleiding UX design kunnen doen.
      Succes!

  6. Beste David,
    Hartelijk dank voor je perfecte uitleg.
    Ik zit momenteel in een stuurgroep over zeldzame ziekten.
    Hiervoor wordt een website gebouwd in Drupal 8 wat voor mij als leek (79) en digibeet moeilijk te volgen is.

Laat een reactie achter