UX design

Als UX designer zorg ik voor tevreden gebruikers van jouw website of digitaal product.

We kennen het allemaal uit eigen ervaring; websites of applicaties die onduidelijk, verwarrend of zelfs zo onbegrijpelijk of slecht functionerend zijn dat we gefrustreerd wegklikken.
Gelukkig komen we ook steeds vaker websites tegen waar alles op z’n plek lijkt te vallen. Op dit soort websites lijkt alles intuïtief te gaan. Je wordt bij het uitvoeren van je online taken continu op het juiste moment van de juiste informatie en interactiemogelijkheden voorzien. Met een glimlach op je gezicht heb je gedaan wat je wilde doen en sluit je de website af. Er is hier duidelijk sprake van excellent uitgevoerd UX design.


Beeld: Kelly Sikkema

Als UX designer optimaliseer ik de gebruikerservaring van jouw online klanten en gebruikers. En “optimaliseren van de gebruikerservaring” klinkt misschien een beetje hoogdravend of onbegrijpelijk. Helaas is het UX design vakgebied doorspekt van dit soort vakjargon. Maar de essentie van UX design is eigenlijk supereenvoudig; weet wat jouw online gebruikers nodig hebben om hun “probleem” of “uitdaging” op te lossen en biedt ze dat in een gebruiksvriendelijke vorm.

Je zult hiermee meer tevreden klanten werven. Klanten die ook nog eens vaker terugkomen en meer omzet bij je binnen brengen.

UX design voor nieuwe én bestaande websites of digitale producten

UX design kun je zowel op nieuwe als op bestaande online projecten toepassen. De meest ideale situatie voor mij is natuurlijk om van meet af aan al bij de ontwikkeling van een nieuwe digitale omgeving betrokken te zijn. Dan kan ik de gebruikerservaring al in de basis van het product beïnvloeden. Vaak levert dat dan ook het beste resultaat op.
Maar ook bestaande websites of digitale producten kan ik optimaliseren. Bijvoorbeeld door een UX-optimalisatie scan te doen of door de bruikbaarheid te onderzoeken in de doelgroep. Dit levert nagenoeg altijd een veel gebruiksvriendelijkere en beter converterende website op.

UX design om usability te verbeteren

UX design kan op een aantal verschillende niveau’s toegepast worden. Het meest tastbare en praktische niveau is usability. Doel hiervan is om de bruikbaarheid en de gebruiksvriendelijkheid van digitale middelen te optimaliseren. Vaak ligt kwalitatief (gebruikersonderzoek, ook wel usability testing genoemd) en kwantitatief onderzoek hieraan ten grondslag. Denk bij die laatste aan data die uit allerlei online analyse tooling onttrokken kan worden. Bijvoorbeeld Google Analytics of Hotjar.

UX design als strategie

Voor veel bedrijven is UX design een strategische noodzaak aan het worden. Het centraal stellen van de gebruiker wordt in de bedrijfsstrategie opgenomen. Dit zorgt er voor dat gebruikers en klanten gedurende de gehele customer journey een goed en consistent product en service ervaren. Met name partijen uit de nieuwe economie omarmen User Centered Design (UCD). Dit is het gedachtengoed achter UX design.

Waarom UX design iets anders is dan het visuele design van je website

Ik maak het regelmatig mee dat UX design wordt verward met UI design. Dit is het ontwerp van een mooie buitenkant, de grafische schil. UX design gaat echter veel meer over het begrijpen van gebruikersgedrag. En de doorvertaling hiervan naar gebruiksvriendelijke websites en digitale producten. Vergelijk UI design met de topping van een taart en UX design met de taart zelf.

 

Showcase UX design