Het verschil tussen conversie optimalisatie en UX design


Kun jij je nog herinneren hoe krakkemikkig de gebruikerservaring van veel webshops, pakweg 10 a 15 jaar geleden, was?
Dat is inmiddels aardig veranderd. Door met name de grote spelers in het huidige e-commerce landschap beginnen online consumenten steeds hogere eisen te stellen aan webshops.
Online gebruikersonderzoek, hoe werkt dat?


Online gebruikersonderzoek – ook wel usability testing genoemd – is een methode om inzicht te krijgen in hoe online gebruikers jouw website (of applicatie, webshop, native app, enzovoort) ervaren. Uit wetenschappelijk onderzoek* blijkt dat je slechts een klein aantal (5) respondenten nodig hebt om inzicht te krijgen in een groot deel (85%) van de knelpunten in je website.
Verbeter de user experience van je website met deze 5 tips


User experience, ook wel afgekort tot UX (of gebruikerservaring in het Nederlands): iedereen heeft het erover. Maar wat UX design precies inhoudt, is voor veel mensen nog vaag. Iets wat misschien ook wel een beetje in stand wordt gehouden door de UX community zelf, met vakjargon dat alleen door insiders te begrijpen is.
Marketing en UX design: samen door een bocht?


Als UX designer werk ik bij opdrachtgevers vaak samen met marketing professionals. Regelmatig ervaar ik dan een zeker spanningsveld tussen marketing aan de ene kant en UX design aan de andere kant. Deze ervaring inspireerde mij om deze blog te schrijven.
Waarom de user experience (UX) van Ikea mij frustreert


Ik moest laatst naar Ikea, want we wilden meer spullen in de keuken kunnen ophangen. Stang ‘Grundtal’ is dan precies wat je nodig hebt. Met het hele gezin wurmden we ons door de zondagmiddagmenigte op zoek naar de bewuste stang.
Soms heeft het géén zin om een UX designer in te schakelen


Laatst ging ik op gesprek bij een potentiële opdrachtgever. In de vacature had ik gelezen dat ze een freelance UX designer zochten. Iemand die ze kon helpen bij de ontwikkeling van een applicatie voor zorgconsumenten. Ik reisde dus af naar Den Haag
Hoe Gall & Gall je met UX verleidt tot online wijn kopen


Soms kom je terecht op een website waar alles klopt. Bij elke actie die je uitvoert, krijg je precies de juiste vervolgschermen gepresenteerd. Alles voelt logisch aan en je bezoek verloopt zelfs zo soepel dat je er een goed gevoel van krijgt.
5 meestgemaakte fouten bij het design van mkb-websites


Vol goede moed beginnen kleine en middelgrote bedrijven en organisaties aan het design van een nieuwe website. Maar aan het einde van de rit vallen de online resultaten nog weleens tegen.
Wanneer moet ik een UX designer inschakelen?


Steeds meer middelgrote mkb-bedrijven weten van het bestaan van UX design. Maar wat een UX designer precies doet en wat het verschil is met een ‘gewone’ websiteontwerper, is niet altijd duidelijk.