Soms heeft het géén zin om een UX designer in te schakelen

Soms heeft het géén zin om een UX designer in te schakelen

Laatst ging ik op gesprek bij een potentiële opdrachtgever. In de vacature had ik gelezen dat ze een freelance UX designer zochten. Iemand die ze kon helpen bij de ontwikkeling van een applicatie voor zorgconsumenten. Ik reisde dus af naar Den Haag en werd daar ontvangen door twee dames. Degene die het woord nam kwam meteen ter zake en had drie vragen voor mij. De manier waarop ik moest antwoorden was al duidelijk ingekaderd, namelijk aan de hand van praktijkvoorbeelden.

Welk probleem ga je oplossen?

Eerlijk gezegd stuitte deze manier van uitvragen me een beetje tegen de borst. En ik begon me ook af te vragen of ze zich wel realiseerden waar UX design over gaat. Ik besloot tot een wedervraag: ‘Welk probleem ga je voor je gebruikers met deze applicatie oplossen?’ Een heel belangrijke – zo niet de belangrijkste – vraag. En ook eentje die zo voor de hand ligt dat niemand deze meer stelt.

product als uitgangspunt, niet de gebruiker

Het resultaat van mijn vraag was zichtbare irritatie bij mijn gesprekspartner en een verwonderde blik bij haar secondant. Er was namelijk al besloten dat die applicatie er zou komen. Om deze beslissing kracht bij te zetten, haalden ze als argument aan dat ‘oorspronkelijk ook niemand op Google of zelfs internet zat wachten’. Kortom, deze opdrachtgever was niet geïnteresseerd in een kritische houding. Men zocht niet iemand die zou beginnen bij de basis, maar een uitvoerder die binnen een maand een mock-up* zou kunnen opleveren.

Ik heb uiteindelijk vriendelijk bedankt voor deze ‘uitdaging’. Maar de ervaring inspireerde me om deze blog te schrijven. Want ik maak het regelmatig mee dat opdrachtgevers vanuit een verkeerde insteek een UX designer bij hun online project betrekken.

Wat is er dan wél nodig om optimaal gebruik te maken van UX?

– Betrek UX al in vroeg stadium bij je plannen.

– Creëer draagvlak voor een kritische en onderzoekende werkhouding.

– Durf al je aannames en heilige huisjes ter discussie te stellen.

– Betrek gebruikers bij het ontwerp van je online dienst of product.

– Houd rekening met nieuwe inzichten en aanpassingen aan je ontwerp.

– Beschouw een UX designer niet uitsluitend als de leverancier van het visuele ontwerp of conversie inzichten.

*Mock-up = eerste versie van de gebruikersinterface bedoeld om onderzoek mee te doen.

PS: Heb je een vraag over hetgeen je hier gelezen hebt (of een andere UX vraag)? Laat het me weten door een commentaar hierbeneden achter te laten, of stuur me een e-mail.

6 reacties

  1. Mooi verhaal. De belangrijkste vraag mag niet worden gesteld. Verstandig dat je daaraan je vingers niet wilt branden. 😉

    • David schreef:

      Dankje!
      Door de wetgever was er bepaald dat er zo’n online platform moest komen. Door proces- en techniekgeoriënteerde mensen waren inmiddels de belangrijkste beslissingen genomen. En nu wilden ze UX nog als een noodzakelijk ‘sausje’ over hun applicatie heen gieten.
      Maar deze manier van werken is gedoemd tot mislukking. Dit soort opdrachtgevers lijkt er een soort naïef vertrouwen in te hebben dat alles wat ze bedenken en maken ook gewoon gebruikt gaat worden. Ze leven zich niet in de eindgebruiker in en willen zich er ook niet voor open stellen, want anders hadden ze anders op mijn vraag gereageerd. En dan ontbreken eigenlijk de basisvoorwaarden om een gebruikersgerichte oplossing uit te werken.

  2. Jef Beerends schreef:

    tja David, onwetendheid regeert, waar de onwetende denkt wetend te zijn…..

    • David Efdé schreef:

      Ha Jef,
      Onwetendheid is prima! Ik ben ook onwetend over wat er zich af speelt in de hoofden van online gebruikers. Onwetendheid is ook een prachtige basis om te gaan ontdekken. Maar je moet je er uiteraard wel voor open stellen, maar hoef ik jou niet uit te leggen 😉

  3. Joan Willemse schreef:

    Goed verhaal maar een punt van kritiek: had je het ook over ‘twee heren’ gehad als het 2 mannen waren geweest?

Laat een reactie achter