5 meestgemaakte fouten bij het design van mkb-websites

5 meestgemaakte fouten bij het design van mkb-websites

Vol goede moed beginnen kleine en middelgrote bedrijven en organisaties aan het design van een nieuwe website. Maar aan het einde van de rit vallen de online resultaten nog weleens tegen. 

Wat is daarvan de oorzaak? En hoe zorg je ervoor dat je niet in dezelfde valkuil valt?

1. Te veel focus op verpakking, te weinig op gebruikers helpen

5-meestgemaakte-fouten_1

Veel opdrachtgevers richten zich op zaken als uitstraling en look & feel bij het design van hun nieuwe website. Menselijk, maar niet verstandig. Dit type opdrachtgever realiseert zich vaak onvoldoende dat verpakking maar één aspect is van een nieuwe website. Websitebezoekers willen namelijk hun probleem (online) oplossen en zijn veel minder bezig met uitstraling en look & feel. Sterker nog, een website die als primaire doel heeft om mooi te zijn kan zelfs een struikelblok worden bij het uitvoeren van hun online taken.

De oplossing is simpel: zorg er voor dat je minstens zoveel aandacht aan (voor de bezoeker relevante) functies en content besteedt, als aan de uitstraling van je website. Een goede UX-designer is kritisch hierop en helpt de opdrachtgever om op het juiste pad te blijven.

 

2. Na lancering de aandacht verliezen of de website verwaarlozen

Een nieuwe website ontwikkelen en vullen kost veel tijd en moeite. Als deze eindelijk is gelanceerd, is men vaak blij er vanaf te zijn. Ook de websitebouwer is blij, want er staan immers alweer vijf nieuwe projecten op stapel. Jammer, want de nieuwe website is niet het eindstation maar het beginpunt van een leer- en ontwikkelproces. Alleen maar ‘aanwezig zijn’ op internet betekent dat je te weinig oog hebt voor je online klanten en gebruikers. Juist door je daarin wél te verdiepen, kun je je website naar een hoger niveau tillen en gebruikersvriendelijker en klantgerichter maken.

Maar hoe pak je zoiets aan? Allereerst door Google Analytics aan je website te koppelen. Hiermee krijg je inzicht in wat er op je website gebeurt. Welke pagina’s zijn populair? Welke routes volgen bezoekers? En waar haken ze bovengemiddeld veel af? Deze kwantitatieve inzichten kun je verrijken met het gericht bevragen van de doelgroep over jouw website. Op basis van een online uitvraag, feedback die de klantenservice krijgt of usability testing kom je erachter hoe gebruikers jouw website ervaren en waar de knelpunten zitten in de user flow.

 

3. Geen realistische meetbare online doelen vaststellen

5-meestgemaakte-fouten_2Zonder doel(en) mist elke designinspanning richting en is de kans groot dat de resultaten tegenvallen. In de praktijk zie ik echter dat veel klanten van start willen gaan met het design van hun nieuwe website met een van de volgende uitgangspunten;

  • Onze website ziet er nogal verouderd uit, we willen weer modern en eigentijds zijn.
  • De belangrijkste concurrent heeft net een nieuwe flitsende website gelanceerd, wij kunnen niet achterblijven.
  • Die kids van tegenwoordig lopen allemaal met een mobiel rond, ons bedrijf moet ook een mobile website hebben.

Mijn advies is: bedenk van tevoren waaróm je een nieuwe website in het leven wilt roepen. Het antwoord zou moeten zijn: om onze online klanten en gebruikers nog beter van dienst te kunnen zijn. Met als gevolg dat ons online resultaat toeneemt. Zo’n ambitie kun je verder specificeren in realistische en meetbare online goals, zoals bijvoorbeeld;

  • 15% toename online verkopen
  • 10% meer online aanvragen
  • 20% meer online engagement (kwaliteit van websitebezoeken)

Koppel een tijdsduur aan je goals (bijvoorbeeld een jaar) en stel Google Analytics zo in dat ze automatisch worden gemeten. En zorg ervoor dat de doelen realistisch zijn. Dat kan lastig zijn, want als je niet kunt terugvallen op historische cijfers dan ontkom je niet aan nattevingerwerk. Maar het is nog altijd beter om iéts te prognotiseren en er dan een beetje naast te zitten, dan om helemaal geen doelen te stellen. Je kunt altijd je doelen nog bijstellen na een tussentijdse evaluatie.

Online doelen geven je project richting. Na afloop ben je in staat om vast te stellen of je in je opzet bent geslaagd. En ze helpen je om te transformeren van de fase van onbewuste online aanwezigheid naar een fase van online inzicht en progressie.

 

4. Extreem veel tijd steken in het design van de homepage

Doorgaans wordt bovengemiddeld veel moeite en aandacht besteed aan het design van de homepage. Want deze pagina wordt vaak beschouwd als het vlaggenschip van de website. Maar als je er op deze manier mee omgaat, is de kans groot dat je je niet hebt verdiept in de statistieken van de website. Want wat nu als daaruit blijkt dat 80% van je websitebezoek via een andere pagina op je website terechtkomt?

Wees slim en verdeel je designinspanningen evenredig aan waar je websitebezoekers behoefte aan hebben.

 

5. De website niet optimaliseren voor mobiel en touchscreen gebruik

5-meestgemaakte-fouten_3Websitebezoekers die via een mobile device jouw website bezoeken, gedragen zich anders dan desktopbezoekers. Ze zijn vluchtiger, hebben minder tijd, gaan geen lappen tekst lezen (op desktop trouwens ook bijna niet) en zijn op zoek naar specifieke functies zoals telefoonnummers en locatie op basis van Google Maps.

Tegenwoordig is responsive design de norm. En veel webplatforms (bijvoorbeeld WordPress) zetten het desktopdesign automatisch om in aparte lay-outs voor tablet en mobiel. Leuk en handig, maar daarmee ben je er nog niet. Je hebt alleen nog maar voldaan aan een deel van de instrumentele eisen, en je gaat voorbij aan het specifieke gedrag van de mobiele bezoeker.

Herschrijf en herschik je content daarom specifiek voor mobiel. Zet de essentie van elke pagina in de eerste twee à drie regels. Zorg ervoor dat onderdelen die specifiek voor mobiele gebruikers belangrijk zijn, goed functioneren en navigeerbaar zijn. En als uit je statistieken blijkt dat mobiel een belangrijk deel van je totale websitebezoek is (60% is anno 2024 gangbaar), dan zou je mobile usability testing kunnen overwegen. Hierbij wordt je website specifiek op mobiel gebruik getest.
Als het goed is, kan jouw UX-designer jou daar meer over vertellen. Maar je mag het uiteraard ook aan mij vragen 😉

 

PS: Heb je een vraag over hetgeen je hier gelezen hebt (of een andere UX vraag)? Laat het me weten door een commentaar hierbeneden achter te laten, of stuur me een e-mail.

9 reacties

  1. Interessante blog David. Je vraagt of er nog punten ontbreken. Vindbaarheid in Google is ook niet onbelangrijk voor online resultaat 😉

    • David Efdé schreef:

      Hoi Lucien, absoluut een belangrijk punt dat jij aandraagt. Alleen probeer ik me in mijn blog te focussen op de grootste valkuilen in het “design” van websites. Hoewel ik me wel realiseer dat sommige punten die ik aandraag verder gaan dan alleen design.

  2. Herkenbare valkuilen die ook voor mij nu een mooie reminder zijn! Dank, David. Ik zou aan deze 5 items willen toevoegen dat het design van een website ook geoptimaliseerd moet zijn voor conversie. Vaak zie ik B2B bedrijven die via Facebook ads of SEA vooral bezig zijn met hun traffic betaald een boost te geven. Wanneer je vervolgens op hun site landt zijn de CTAs (call to actions) of niet relevant voor alle website bezoekers (‘plan nu een demo’) of ontbreken bijvoorbeeld onderin een blogpost helemaal.

  3. David Efdé schreef:

    Dank voor je enthousiaste reactie Paul!
    Ben het helemaal met je eens. Goeie gebruikersgerichte landingspagina’s voor betaalde traffic is van wezenlijk belang voor het optimaliseren van je online advertising. Zeker voor bedrijven die hier op inzetten.

  4. Bianca Welgraaf schreef:

    Heel erg bedankt voor de tips. Ik ga me verdiepen in Google Analytics en het gedrag van de lezers analyseren om zo ervaring op te doen. Wat wil de bezoeker.

  5. David Efdé schreef:

    Graag gedaan Bianca en jij bedankt voor je reactie!
    Hou er rekening mee dat je uit Analytics vooral antwoord krijgt op de vraag “Wat gebeurt er op mijn website?”. Als je in de hoofden van je gebruikers wilt kijken kun je dit het beste aanvullen met kwalitatief onderzoek zoals bijvoorbeeld user interviews en usability testing. En dit hoeft geen rocket science te zijn. Als je voor jezelf maar helder hebt wat je wilt onderzoeken. Bij usability testing kun je het beste je respondenten een aantal taken uit laten voeren en vervolgens observeren tegen welke issues ze aan lopen (of niet).

  6. Rien schreef:

    Hallo David,

    hoe test je op een site voor een psychologenpraktijk de usability en wat kan een UX designer bijdragen aan het daadwerkelijk contactzoeken van mensen met klachten zonder de grenzen van privacy en ethiek te overschrijden?

    • David Efdé schreef:

      Hallo Rien,
      Bedankt voor je reactie. Als je de gebruiksvriendelijkheid wilt testen van een website voor een psychologenpraktijk zou ik de volgende stappen volgen.

      1. Zoek uit waarom mensen je website bezoeken. Wat zijn de 3 belangrijkste vragen die ze beantwoord willen hebben na afloop (of 3 taken die ze na afloop uitgevoerd willen hebben). Mogelijk kun je in Google Analytics zien welke wegpagina’s populair zijn of weet je uit terugkoppeling van klanten in de praktijk wat de belangrijkste issues zijn die er spelen.

      2. Regel 8 mensen die tot de doelgroep behoren en die bereid zijn om als respondent te fungeren.

      3. Ga met deze 8 respondenten op individuele basis taakgedrevenen testsessies doen (4 x op desktop en 4 x op mobiel)

      4. Vraag ze om zelfstandig de 3 belangrijkste vragen te beantwoorden of taken te volbrengen (zie punt 1). Niet alle vragen tegelijk stellen maar stuk voor stuk afronden. Jij observeert en noteert welke acties je respondent uit voert en met name tegen welke knelpunten of momenten van verwarring deze aan loopt. Belangrijk is dat je de respondent niet mag helpen. Je mag niet sturen, je mag slechts faciliteren want je wilt eigenlijk de situatie nabootsen dat iemand thuis achter z’n laptopje jouw website bezoekt. Vraag je respondenten hardop na te denken zodat je een beeld krijgt wat er in de hoofden om gaat.

      5. Als je dit voor desktop hebt gedaan dan ga je het ook nog met 4 respondenten op de smartphone doen (want mobiel heeft een beknoptere interface en voor gebruikers ook weer bepaalde uitdagingen). Na afloop van het uitvoeren van de taken kun je nog een aantal open vragen stellen. Bijvoorbeeld “Hoe vond je dat het ging?”. Probeer door de laag van sociale wenselijkheid heen te breken bij (sommige) respondenten. Goed om even in het achterhoofd te houden dat een taakgedreven opdracht vaak tot intuïtieve primaire respons leidt (=goed want benadert de online realiteit). Bij vragen, die een beroep doen op het cognitief vermogen, moet je daarentegen een beetje beducht zijn op de validiteit van de antwoorden.

      6. Verzamel de inzichten uit je tests. Focus je op de “rode draad”. Dit zijn knelpunten die je bij meerdere van je respondenten hebt waargenomen. Verder kun je ook de individuele opmerkingen mogelijk gebruiken ter inspiratie.

      7. Ontwikkel ideeën om de waargenomen knelpunten weg te nemen. Voer het beste idee door in je website.

    • David Efdé schreef:

      Hallo Rien,

      Wat betreft je tweede vraag. Dit lijkt me meer een sales/marketing uitdaging. Jouw vraag is wat UX design daaraan toe kan voegen.

      Er zijn uiteraard vele manieren om online contact te leggen met je doelgroep. Maar je wilt inderdaad niet de grenzen van privacy en ethiek overschrijden. Mensen online zomaar out of the blue benaderen en dan ook nog op basis van persoonlijke problemen roept uiteraard negatieve reacties op (even los van het gegeven dat je deze doelgroep niet kunt segmenteren).

      Ik zou hierbij vooral uitgaan van de kracht van content marketing. Door online te schrijven over de problematiek waarmee mensen met psychische klachten kampen zorg je ervoor dat de doelgroep vanzelf op de blogpagina’s van jouw website terecht komt. Gebruik daarbij de taal van je doelgroep en praat niet in vakjargon. Je kunt overigens ook met video marketing je doelgroep proberen te bereiken. Volg je blog of je video op met een laagdrempelige call to action. Nodig ze bijvoorbeeld uit om online een vraag te stellen. Uiteraard valt of staat alles met het vertrouwen wat mensen hebben na het lezen van je blog of het kijken van je video.

Laat een reactie achter