Wat zijn de beste tools om je user experience te verbeteren?

Wat zijn de beste tools om je user experience te verbeteren?

Een frictieloze en plezierige gebruikerservaring is de sleutel tot het aantrekken, behouden en betrekken van gebruikers en klanten. Het zorgt ervoor dat gebruikers gemakkelijk kunnen navigeren, informatie kunnen vinden en taken kunnen voltooien zonder frustratie. Een goed uitgevoerde user experience draagt bij aan loyaliteit en positieve mond-tot-mondreclame. Bovendien kan een goede UX de conversiepercentages en omzet verhogen. Maar UX gaat verder dan alleen maar zakelijke voordelen. Het draagt bij aan een betere toegankelijkheid waardoor producten en diensten voor een breder publiek toegankelijk worden.

Waarom een UX-tool gebruiken?

UX-tools kunnen zeer handig en soms ook essentieel zijn als je de gebruikerservaring van je website/app wilt verbeteren. Ze bieden inzicht in gebruikersgedrag, helpen bij het identificeren van knelpunten en bieden waardevolle gegevens voor het nemen van gefundeerde ontwerpbeslissingen. Ze stellen bedrijven in staat om de gebruikerservaring continu te evalueren en te verbeteren, wat uiteindelijk leidt tot meer succesvolle en competitieve producten en diensten.

 

UX-tools om de user experience mee te verbeteren

 

Zijn UX-tools niet enkel voor designers en ontwikkelaars bedoeld?

Vroeger, toen het aanbod en de toegankelijkheid van UX-tools te wensen over liet, misschien wel. Tegenwoordig profiteren verschillende beroepsgroepen van UX-tools. Marketeers kunnen deze tools gebruiken om inzicht te krijgen in klantgedrag en -voorkeuren, terwijl productmanagers waardevolle gegevens kunnen verzamelen om productstrategieën te bepalen. Klantenondersteuningsteams kunnen profiteren van UX-tools om problemen te identificeren en de gebruikerservaring te verbeteren. Kortom, UX-tools zijn waardevol voor een breed scala aan functies en dragen bij aan het creëren van gebruikersgerichte producten en diensten binnen de hele organisatie.

UX-tools, zie je door de bomen het bos niet meer?

Een van de problemen met UX-tools is dat er zoveel te kiezen valt. En er zijn ook veel tools die ongeveer hetzelfde beloven. Het is daarom essentieel om vast te houden aan jouw doel. Op welk vlak wil je inzichten vergaren en waarvoor wil je die inzetten? Door je te concentreren op je specifieke uitdagingen en prioriteiten, kun je een heel eind komen met het selecteren van de juiste tools. Maar ik snap dat het voor mij als UX designer makkelijk praten is. Daarom hoop ik je een stukje op weg te kunnen helpen met deze blog.

 

Verschillende categorieën UX-tools

 

Prototyping

Deze tools, zoals Figma en Balsamiq, helpen bij het snel creëren van interactieve prototypes om het gebruikersontwerp te testen en valideren.

Usability testing

Tools zoals UserTesting en Optimal Workshop helpen bij het verzamelen van kwalitatieve gebruikersfeedback en gedragsgegevens om knelpunten in de gebruikerservaring te identificeren.

Information Architecture

Axure RP en Lucidchart helpen bij het plannen en visualiseren van de structuur van een website of app.

Analytics

Tools zoals Google Analytics en Hotjar bieden inzicht in het gedrag van gebruikers en helpen bij het verbeteren van de bruikbaarheid op basis van kwantitatieve data.

Collaboration

Platforms zoals Slack en Miro bevorderen samenwerking tussen ontwerpteams en stakeholders, wat cruciaal is voor een succesvolle UX-ontwikkeling.

Visual Design

Figma en Adobe XD zijn geweldige tools voor het creëren van visueel aantrekkelijke gebruikersinterfaces.

 

Mijn persoonlijke top-5 favoriete UX-tools

 

1. Empathiseer met gebruikers

Het is misschien een beetje flauw om contact met echte gebruikers hier als tool te noemen, maar het kan niet vaak genoeg benadrukt worden. UX design gaat in essentie om het kennen en doorvoelen van de online uitdagingen van je gebruikers. Tools kunnen dit proces wel vergemakkelijken maar nooit de plaats innemen van echt contact. Dus kom uit je ivoren toren en ga het veld in om met je gebruikers te praten en om te observeren hoe ze jouw product gebruiken en tegen welke uitdagingen ze in de praktijk aan lopen.

Design bestaat voor 90% uit het oplossen van de problemen van je gebruikers. Dat is niet iets dat je vanachter je bureau doet. En je hoeft er ook geen expert in te zijn. Iedereen kan oprechte interesse en verwondering opbrengen voor het gedrag en de attitude van een ander.

2. Figma

Figma is in korte tijd de populairste tool geworden voor UX & UI designers en heeft daarmee Sketch van z’n troon gestoten. Het is een robuuste, gebruiksvriendelijke en bedrijfszekere tool voor het maken van UI designs en (high-end) prototypes. Ook samenwerken en afstemming over designs wordt goed gefaciliteerd door Figma. Het is in ieder geval voor mij als freelance UX designer de enige designtool geworden waar ik mee werk, meer heb ik niet nodig.

Als je enige ervaring hebt met ontwerpprogramma’s zoals Sketch of Adobe Photoshop/Illustrator dan zul je zien dat de basisopzet van Figma hetzelfde is. Ik denk dat iedereen die zich in het programma verdiept in staat is binnen een redelijke korte termijn de basis van het programma onder de knie te krijgen. Hiervoor kun je vaak terugvallen op de vele tutorial- en instructiefilmpjes die voor Figma learning zijn gemaakt. Features die buiten die basis liggen vereisen meer tijd en aandacht, maar zelfs ervaren designers zoals ikzelf leren nog steeds elke dag nieuwe dingen bij.

Figma hanteert het freemium prijsmodel. Je kunt gratis instappen mits het aantal bestanden (zeer) beperkt blijft. Een account voor 1 persoon met onbeperkte mogelijkheden kost € 144,- per jaar. Voor een team is dat € 540,-

3. UserTesting

UserTesting is op dit moment het meest complete online usability-testing platform. Het helpt je om ontwerpkeuzes te bevestigen, usability-problemen op te sporen, nieuwe functies te testen en gebruikersfeedback te verzamelen. Door de online opzet gaat dit efficiënter dan het usertesten op een fysieke locatie.

In deze tool kun je zelf taken en testscenario’s aanmaken voor jouw te testen website, prototype of product. Deelnemers worden vervolgens uitgenodigd om deze taken uit te voeren terwijl ze worden opgenomen op video, wat een waardevol visueel inzicht biedt.

UserTesting heeft toegang tot een wereldwijd netwerk van deelnemers, waardoor je jouw specifieke doelgroep kunt samenstellen. Ze hebben naar verluidt 2 miljoen deelnemers in hun panel. Je kunt live meekijken terwijl deelnemers taken uitvoeren en direct feedback verzamelen door vragen te stellen.

De tool biedt geavanceerde analyse- en rapportagemogelijkheden, waaronder heatmaps, gebruikersnotities en kwantitatieve gegevens. Dit helpt bij het identificeren van knelpunten in de gebruikerservaring. Ook kan UserTesting geïntegreerd worden met andere tools voor UX-ontwerp en analyse, zoals prototypingtools, projectmanagementplatforms en analytics-software.

UserTesting heeft een lage instapdrempel en biedt uitstekende ondersteuning. Je hoeft geen expert te zijn, maar basiskennis van onderzoeksmethoden is handig. Het is een goede manier om te beginnen en te leren.

Even los van het gegeven dat ik ervan overtuigd ben dat elke investering in het leren begrijpen van je gebruikers een goede investering is, is UserTesting niet goedkoop. De prijzen van UserTesting zijn ook niet heel erg transparant, er is via de website niet echt goed achter te komen wat een test kost. UserTesting is vooral bedoel voor de heavy users die op permanente basis hun gebruikerservaringen willen onderzoeken.

Als je betaalbaarder en low-profile wilt beginnen met online usertests dan kan ik je de volgende platforms aanbevelen;

  • Userbrain
  • Lookback (zelf je respondenten meenemen)
  • UsabilityHub

 

4. Google Analytics

Google Analytics, vaak afgekort als Analytics of GA, is al sinds de late jaren ’90 een belangrijk platform voor het verzamelen van kwantitatieve gebruikersgegevens. Het is een handige tool om te begrijpen wat er op je website gebeurt. Voor mij begint elk onderzoek vaak met de gegevens uit Google Analytics.

Met Analytics kun je bijvoorbeeld snel inzicht krijgen in mogelijke problemen op je website. Maar om de oorzaken van deze problemen te begrijpen, moet je dieper graven en kwalitatieve onderzoeksmethoden zoals usability testing gebruiken.

Daarnaast is Google Analytics erg handig voor het volgen en analyseren van conversietrechters, zodat je kunt begrijpen welke effecten wijzigingen op je website hebben. Het is vooral onmisbaar voor A/B-testen.

Het beste van alles is dat Google Analytics gratis is. Je maakt gewoon een account aan, voegt een stukje code toe aan je website en je kunt meteen gegevens verzamelen.

5. Hotjar

Qua type inzichten zit Hotjar tussen Google Analytics en UserTesting in. Geen echte kwalitatieve data maar wel veel meer dan de kwantitatieve data van Analytics.

Hotjar is een krachtige tool voor website-analyse en gebruikersfeedback. Het stelt website-eigenaren, marketeers en UX-onderzoekers in staat om diepgaand inzicht te krijgen in het gedrag van hun websitebezoekers.

Met Hotjar kun je heatmaps genereren om te zien waar gebruikers klikken, scrollen en bewegen op je site. Het biedt ook de mogelijkheid om eenvoudig enquêtes en feedbackformulieren op je website te implementeren om directe input van gebruikers te verzamelen. Hotjar is een waardevolle bron voor het optimaliseren van de gebruikerservaring en het verhogen van de conversies op je website.

Conclusie

Het aantal UX-tools groeit dagelijks. Ze kunnen waardevol zijn om de gebruikerservaring van je website, app of digitaal product te verbeteren. Voordat je echter een keuze maakt uit deze tools, is het belangrijk om te bedenken wat je precies wilt bereiken. Het is essentieel om te begrijpen dat tools niet het contact met echte gebruikers kunnen vervangen. Ze kunnen wel helpen bij het efficiënter en soms effectiever analyseren van gebruikersgedrag. Het is belangrijk om te onthouden dat er twee soorten onderzoeksmethoden zijn: kwantitatieve en kwalitatieve. Als je werkt aan de gebruikerservaring, is een kwalitatieve aanpak in ieder geval noodzakelijk.

Laat een reactie achter