Hoe Gall & Gall je met UX verleidt tot online wijn kopen

Soms kom je terecht op een website waar alles klopt. Bij elke actie die je uitvoert, krijg je precies de juiste vervolgschermen gepresenteerd. Alles voelt logisch aan en je bezoek verloopt zelfs zo soepel dat je er een goed gevoel van krijgt. De webshop van Gall & Gall is een mooi voorbeeld van zo’n perfect uitgewerkte user experience. Toen ik hier laatst een cadeaubon van dertig euro ging verzilveren, ervoer ik dit zelf.

In deze blog leg ik uit welke stappen Gall & Gall neemt om wijnliefhebbers te verleiden.

Elk type gebruiker wordt bediend

Ik ben geen wijnkenner. En laten wijnverkopers hun koopwaar nou vaak aan de man brengen met smaakbeschrijvingen die mij weinig zeggen. Gall & Gall pakt het anders aan. Meteen op de homepage is er al een ‘ingang’ voor de groep wijndummies. Zowel in de rij met buttons bovenaan de homepagina (Smaakprofiel) als in de pagina-inhoud (visual ‘Altijd de perfecte wijn’) kun je doorklikken naar een webpagina waar je je eigen smaakprofiel leert kennen.

Ingangen voor de niet-gevorderde wijnliefhebber

Maar niet iedereen zit te wachten op een smaaktest. Wijnliefhebbers die sneller en gerichter willen zoeken, kunnen de hoofdnavigatie gebruiken. Het dropdownmenu dat onder de button ‘Wijn’ verschijnt bevat vijf verschillende categorieën selectiecriteria waarop dit type gebruiker kan doorklikken.

Dropdownmenu met 33 selectiecriteria verdeeld over vijf categorieën

Verder bevat de Gall & Gall-homepagina een goed functionerende zoekmachine. Handig voor bezoekers die heel gericht zoeken. Op het moment dat je een zoekterm invult, geeft de zoekmachine al zoeksuggesties. Dit verbetert de user experience sterk. Zoek je iets waar geen zoekresultaten voor zijn (bijvoorbeeld ‘wrange wijn’), dan word je niet aan je lot overgelaten maar krijg je tips die je verder helpen bij je zoekactie.

Jouw persoonlijke smaakprofiel

Wat mij vooral triggert in de Gall & Gall-webshop is de smaaktest. Klik je door vanaf de homepagina, dan kom je op de introductiepagina van deze smaaktest. Hier wordt meteen duidelijk benoemd wat de inspanning is (in 24 seconden een test doen) en wat het je oplevert (je persoonlijke smaakprofiel leren kennen). Mijn nieuwsgierigheid is meteen gewekt. Verder zie ik dat ze een mooie korting voor me hebben. Ik ben al om, maar dit is waarschijnlijk het laatste duwtje voor de twijfelaars.

Intropagina van de smaaktest

Verrassende vragen

Wat volgt zijn dertien vragen waarbij je telkens tussen twee smaken moet kiezen. Ik verwacht hier eigenlijk vragen over wijngerelateerde smaken, maar deze vragen zijn verrassend anders. Schijnbaar kan G & G hiermee mijn wijnsmaak vaststellen. Wat zou eruit komen? Spannend!

13 vragen leiden tot een persoonlijk smaakprofiel
Verwachtingsmanagement; na het afronden van de vragen wordt kort bevestigd welke output je mag verwachten

Output smaakprofiel

En daar is dan mijn persoonlijk smaakprofiel! Het ziet er allemaal bijzonder fraai uit met mooie graphics en typografie. De beschrijving van mijn profiel begint vleiend (‘Kijk, jij houdt nou van echt bijzondere wijnen’) en leest lekker weg. En ik kan er ook direct iets mee, want onderaan deze pagina worden de wijnen die bij mijn smaak passen al getoond. Ik schijn volgens G & G een dure smaak te hebben, maar dat ondervangen ze keurig met een alternatief (‘Wil je wat minder uitgeven? Ga dan voor een classic red’).

Output smaakprofielen

Het is me alleen niet direct duidelijk dat ik naar het smaakprofiel van rode wijn zit te kijken. Als ik mijn smaakprofiel voor witte wijn wil bekijken, moet ik dat apart aanklikken. Dat zou wat duidelijker mogen.

Opslaan smaakprofiel

Heb je eenmaal tijd en moeite gestoken in je smaakprofiel, dan wil je het ook ergens voor kunnen gebruiken en het bewaren voor later. Gall & Gall speelt daar handig op in door kort na het openen van de smaakprofielpagina gebruikers te motiveren hun smaakprofiel op te slaan. In een pop-upschermpje dat opvallend in beeld schuift, kun je je e-mailadres opgeven en wordt je profiel opgeslagen.

Vastleggen smaakprofiel door e-mailadres op te geven

E-mailactivatie

Als ik mijn e-mailadres heb opgegeven ontvang ik even later een speciale smaakprofiel e-mail nieuwsbrief. Alles is prachtig vormgegeven in dezelfde stijl als de online smaaktest. En het is ijzersterk dat deze niet puur sales drive is. Uiteraard kun je doorklikken naar speciale landingspagina’s en wijn kopen die bij jouw smaakprofiel past. Maar de nieuwsbrief informeert je ook over de drie nieuwsbrieven die je nog gaat ontvangen, waarbij je uiteindelijk zelf je wijnsmaak kunt testen en je smaakprofiel kunt finetunen. Ook kun je je wijn omruilen als je vindt dat deze niet matcht met je smaakprofiel (hier is een speciale webpagina voor).

Speciale e-mail nieuwsbrief

Landingspagina

Na het aanklikken van je witte of rode smaakprofiel in de e-mailnieuwsbrief land je op een Gall & Gall webpagina die speciaal hiervoor is ingericht. Hier wordt je smaakprofiel nog een keer getypeerd en beschreven (het mijne heet Freshhammer) en kun je direct de wijnen bestellen die bij jouw smaakprofiel passen. Heel handig ook dat je bij elke fles wijn persoonlijke beoordelingen van anderen kunt lezen.

Landingspagina van mijn smaakprofiel

Bestellen

Met een vloeiende opeenvolging van webpagina’s, online tests, e-mailnieuwsbrieven en landingspagina’s ben ik inmiddels op het punt dat ik de knip ga trekken. Laat maar komen, die wijnen die helemaal aansluiten op wat ik lekker vind! Ook het online bestelproces loopt net zo vloeiend als al het voorgaande en in no time heb ik vijf mooie wijnen besteld

E-mailbevestiging van mijn bestelling

PS: Heb je een vraag over hetgeen je hier gelezen hebt (of een andere UX vraag)? Laat het me weten door me een e-mail te sturen.

Verder lezen

Het verschil tussen conversie optimalisatie en UX design

UX design en conversie optimalisatie zijn waardevolle middelen om je online verkoop en leadgeneratie een boost te geven. En om daarnaast initiële gebruikers in blije terugkerende online klanten te transformeren. Maar wat is nou het verschil tussen deze 2 disciplines en wat hebben ze met elkaar gemeen?

Verbeter de gebruikerservaring van je website met UX en UI

Wil je de gebruikerservaring van je website verbeteren? Om daar zelf mee aan de slag te gaan hoef je geen expert te zijn. Gebruik UX en UI om tot een gebruiksvriendelijker en aantrekkelijkere website te komen. In deze blog vertel ik je hoe je dit kunt doen.