Vol goede moed beginnen kleine en middelgrote bedrijven en organisaties aan het design van een nieuwe website. Maar aan het einde van de rit vallen de online resultaten nog weleens tegen.
Wat is daarvan de oorzaak? En hoe zorg je ervoor dat je niet in dezelfde valkuil valt?
Veel opdrachtgevers richten zich op zaken als uitstraling en look & feel bij het design van hun nieuwe website. Menselijk, maar niet verstandig. Dit type opdrachtgever realiseert zich vaak onvoldoende dat verpakking maar één aspect is van een nieuwe website. Websitebezoekers willen namelijk hun probleem (online) oplossen en zijn veel minder bezig met uitstraling en look & feel. Sterker nog, een website die als primaire doel heeft om mooi te zijn kan zelfs een struikelblok worden bij het uitvoeren van hun online taken.
De oplossing is simpel: zorg er voor dat je minstens zoveel aandacht aan (voor de bezoeker relevante) functies en content besteedt, als aan de uitstraling van je website. Een goede UX-designer is kritisch hierop en helpt de opdrachtgever om op het juiste pad te blijven.
Een nieuwe website ontwikkelen en vullen kost veel tijd en moeite. Als deze eindelijk is gelanceerd, is men vaak blij er vanaf te zijn. Ook de websitebouwer is blij, want er staan immers alweer vijf nieuwe projecten op stapel. Jammer, want de nieuwe website is niet het eindstation maar het beginpunt van een leer- en ontwikkelproces. Alleen maar ‘aanwezig zijn’ op internet betekent dat je te weinig oog hebt voor je online klanten en gebruikers. Juist door je daarin wél te verdiepen, kun je je website naar een hoger niveau tillen en gebruikersvriendelijker en klantgerichter maken.
Maar hoe pak je zoiets aan? Allereerst door Google Analytics aan je website te koppelen. Hiermee krijg je inzicht in wat er op je website gebeurt. Welke pagina’s zijn populair? Welke routes volgen bezoekers? En waar haken ze bovengemiddeld veel af? Deze kwantitatieve inzichten kun je verrijken met het gericht bevragen van de doelgroep over jouw website. Op basis van een online uitvraag, feedback die de klantenservice krijgt of usability testing kom je erachter hoe gebruikers jouw website ervaren en waar de knelpunten zitten in de user flow.
Zonder doel(en) mist elke designinspanning richting en is de kans groot dat de resultaten tegenvallen. In de praktijk zie ik echter dat veel klanten van start willen gaan met het design van hun nieuwe website met een van de volgende uitgangspunten;
Mijn advies is: bedenk van tevoren waaróm je een nieuwe website in het leven wilt roepen. Het antwoord zou moeten zijn: om onze online klanten en gebruikers nog beter van dienst te kunnen zijn. Met als gevolg dat ons online resultaat toeneemt. Zo’n ambitie kun je verder specificeren in realistische en meetbare online goals, zoals bijvoorbeeld;
Koppel een tijdsduur aan je goals (bijvoorbeeld een jaar) en stel Google Analytics zo in dat ze automatisch worden gemeten. En zorg ervoor dat de doelen realistisch zijn. Dat kan lastig zijn, want als je niet kunt terugvallen op historische cijfers dan ontkom je niet aan nattevingerwerk. Maar het is nog altijd beter om iéts te prognotiseren en er dan een beetje naast te zitten, dan om helemaal geen doelen te stellen. Je kunt altijd je doelen nog bijstellen na een tussentijdse evaluatie.
Online doelen geven je project richting. Na afloop ben je in staat om vast te stellen of je in je opzet bent geslaagd. En ze helpen je om te transformeren van de fase van onbewuste online aanwezigheid naar een fase van online inzicht en progressie.
Doorgaans wordt bovengemiddeld veel moeite en aandacht besteed aan het design van de homepage. Want deze pagina wordt vaak beschouwd als het vlaggenschip van de website. Maar als je er op deze manier mee omgaat, is de kans groot dat je je niet hebt verdiept in de statistieken van de website. Want wat nu als daaruit blijkt dat 80% van je websitebezoek via een andere pagina op je website terechtkomt?
Wees slim en verdeel je designinspanningen evenredig aan waar je websitebezoekers behoefte aan hebben.
Websitebezoekers die via een mobile device jouw website bezoeken, gedragen zich anders dan desktopbezoekers. Ze zijn vluchtiger, hebben minder tijd, gaan geen lappen tekst lezen (op desktop trouwens ook bijna niet) en zijn op zoek naar specifieke functies zoals telefoonnummers en locatie op basis van Google Maps.
Tegenwoordig is responsive design de norm. En veel webplatforms (bijvoorbeeld WordPress) zetten het desktopdesign automatisch om in aparte lay-outs voor tablet en mobiel. Leuk en handig, maar daarmee ben je er nog niet. Je hebt alleen nog maar voldaan aan een deel van de instrumentele eisen, en je gaat voorbij aan het specifieke gedrag van de mobiele bezoeker.
Herschrijf en herschik je content daarom specifiek voor mobiel. Zet de essentie van elke pagina in de eerste twee à drie regels. Zorg ervoor dat onderdelen die specifiek voor mobiele gebruikers belangrijk zijn, goed functioneren en navigeerbaar zijn. En als uit je statistieken blijkt dat mobiel een belangrijk deel van je totale websitebezoek is (60% is anno 2024 gangbaar), dan zou je mobile usability testing kunnen overwegen. Hierbij wordt je website specifiek op mobiel gebruik getest. Als het goed is, kan jouw UX-designer jou daar meer over vertellen. Maar je mag het uiteraard ook aan mij vragen 😉
PS: Heb je een vraag over hetgeen je hier gelezen hebt (of een andere UX vraag)? Laat het me weten door me een e-mail te sturen.
Je gebruiker centraal stellen is een kreet die ik regelmatig voorbij zie komen. Kort gezegd betekent het dat je niet (langer) websites & producten ontwerpt vanuit het perspectief van jouw bedrijf, organisatie of technologie, maar je doet dit vanuit de behoefte en de context van mensen.
Online gebruikersonderzoek is een methode om inzicht te krijgen in hoe online gebruikers jouw website (of applicatie, webshop, native app, enzovoort) ervaren. Een onderzoek met slechts 5 respondenten geeft waardevolle inzichten in het optimaliseren van je website.