Over mij

Bevlogen overbrugger van de kloof tussen mensen en technologie

Onze wereld digitaliseert in hoog tempo. Usability en waarde toevoegen voor gebruikers worden steeds belangrijker binnen het digitale domein.

Met decennialange ervaring bied ik effectieve oplossingen voor jouw digitale succes, zoals gebruikersonderzoek en UX-coaching. En ik help jou om het belang van jouw gebruikers centraal te stellen.

Mijn benadering is inhoudelijk, onderzoekend en empathisch. Want een goed ontwikkeld inlevingsvermogen is essentieel voor doeltreffend gebruikergericht ontwerpen.

David Efdé, senior UX designer & coach

Mijn achtergrond

Als drop-out weggestuurd van de middelbare school, een jaar als sjouwer in de bouw aan de slag, in militaire dienst bij de commando’s en de plotselinge dood van mijn vader; de praktijk trok in eerste instantie harder aan mij dan school.

Eigenlijk werd ik pas na mijn tienerjaren enthousiast voor de theorie. Na studies marketing (HBO) en graphic design (MBO) ben ik altijd nieuwe kennis blijven opzuigen binnen het digitale domein.

14 jaar ben ik oprichter en mede-eigenaar geweest van een succesvol digitaal bureau met 15 mensen in dienst (Webvalue, Alkmaar). Toen daar de uitdaging wegvloeide ben ik, 10 jaar terug, zzp’er geworden.

Maar mijn liefde voor creatie bleef. Design inzetten om digitaal resultaat voor klanten en gebruikers te boeken is waar ik blij van word. In onze steeds complexere digitale wereld geloof ik dat design, waarin de gebruiker centraal staat, het verschil kan maken.

Diploma’s

Marketing Hogeschool Alkmaar (HBO) 1996
Graphic Design Media College Amsterdam (MBO) 2007
UX designer Interaction Design Foundation 2016
UX management Interaction Design Foundation 2019
Design thinking Interaction Design Foundation 2020
Mobile UX design Interaction Design Foundation 2021
Semantic interaction design Interaction Design Foundation 2016
Communicating design Interaction Design Foundation 2018
Design for a better world Interaction Design Foundation 2024

Ethisch ontwerpen en ondernemen

Ik wil graag mijn bijdrage leveren aan een schonere en eerlijkere wereld want ik maak me zorgen over het klimaat en de vitaliteit van onze democratie. Als designer kijk ik daarom verder dan alleen opdracht en inkomsten.
Ik denk niet dat ik hierin heel uniek ben, maar spreek met er wel over uit. Zodat jij weet wie je binnenboord haalt en kunt beoordelen of onze waarden overeenkomen.

Maatschappelijke impact boven winstbejag
Geld verdienen is belangrijk, maar niet ten koste van een sterke en sociale samenleving. Digitale technologie en social media kunnen krachtige instrumenten zijn, maar ook schade aanrichten. Daarom werk ik niet met opdrachtgevers die er – conform de mores van kortetermijn superkapitalisme – met het geld vandoor gaan en de samenleving met de schade opzadelen.

Geen vervuilende opdrachtgevers
Ik probeer actief bij te dragen aan het tegengaan van klimaatverandering door mijn persoonlijke uitstoot zo laag mogelijk te houden. Maar ook door niet samen te werken met grote vervuilers of opdrachtgevers die consumentisme aanmoedigen. Het veelgehoorde economische argument dat er geld verdiend moet worden of dat anders een ander bedrijf of land het wel overneemt is een race to the bottom die ons allemaal over de kling zal jagen.

Gelijkwaardigheid is key
Ik geloof in inclusiviteit en gelijkheid, ongeacht achtergrond, gender, of maatschappelijke status. Niet omdat het nu opeens een hot issue is maar omdat ik altijd al zo geweest ben. Dit zorgt niet alleen voor een prettigere werkomgeving, maar stimuleert ook creativiteit en innovatie. Iedereen mag dus meepraten, wat overigens niet betekent dat elke mening dezelfde professionele waarde vertegenwoordigt.

”David is een vakman c.q. senior UX-designer pur sang”

Andries van Oers CEO Nymark Agency