Ik help je met de realisatie hiervan. Stel je hebt aardig wat bezoek op je website of webshop maar de conversie valt tegen. Je wilt je online verkoop of het aantal leads en aanvragen laten groeien. Om de conversie te optimaliseren heb je een consultant nodig die precies weet welke knelpunten je moet wegnemen en op welke verbeteringen je moet doorvoeren in je website.
Ik ben een senior UX designer met veel ervaring in het optimaliseren van websites en webshops. Als freelance UX designer ben ik gewend om altijd vanuit het perspectief van de gebruiker te denken en te ontwerpen. En wat goed is voor jouw gebruiker is uiteindelijk ook goed voor jouw online omzet en lead generatie.
Conversie ontstaat als een online bezoeker transformeert in een klant. Deze transformatie is een proces dat geanalyseerd en verbeterd wordt door conversie optimalisatie consultant Nethead. Ik ben een professional die je op uur- of projectbasis inhuurt voor het opzetten en uitvoeren van je conversie optimalisatie plan. Ik betrek jou actief bij de uitvoering van mijn werk zodat je de kennis ook in eigen huis haalt.
Vergelijk het met een goedbezochte fysieke winkel op een toplocatie ergens in de binnenstad. Er komt veel volk over de vloer, maar de winkelervaring zelf schiet te kort. Er is geen personeel om potentiële klanten te helpen, de indeling van het assortiment is niet logisch, producten kunnen niet uitgeprobeerd worden en er zijn geen aanbiedingen. Bij sommige websites en webshops gaat het net zo. Als je jouw websitebezoekers geen goede gebruikerservaring biedt dan zal de conversie onder de maat blijven. Het is zelfs zonde van de investering in website en traffic.
CRO Consultancy
In de eerste plaats heb je de beschikking over een ervaren CRO specialist die dingen verduidelijkt op een wijze die voor iedereen begrijpelijk is. Als UX designer ben ik ook goed in staat om conversie optimalisatie in een breder perspectief te plaatsen.
Google Analytics
De data die de gratis analysetool Google Analytics je biedt is vooral heel handig om een beeld te krijgen wat er op jouw website gebeurt. Met deze kwantitatieve data kan ik aannames maken over de conversie verbeterpunten.
Hotjar analyse
Hotjar registreert het klikgedrag van jouw individuele gebruikers. Deze online analysetool biedt inzicht met makkelijk te interpreteren data output. Heatmaps, recordings (opnames van gebruikerssessies) en funnelanalyse geven je een goed beeld waar je conversie knelpunten zitten. De uitprobeerversie van Hotjar is gratis en de code is makkelijk te implementeren op jouw website.
CRO/UX review
Dit is een analyse van jouw website door conversie optimalisatie consultant Nethead. Door mijn jarenlange kennis en ervaring met gebruikersprocessen kan ik vaak al snel zien waar de verbeterpunten zitten. Uiteraard ga ik hierbij gedegen te werk en pas ik de principes voor goed UX design toe. En verder val ik ook vaak terug op de enorme kennisdatabase die Baymard Institute heeft opgebouwd gedurende jarenlang UX onderzoek. Als member heb ik toegang hiertoe.
A/B testing
Bij A/B testing vergelijk je een bestaand onderdeel in je website (variant A) met 1 of enkele nieuwe varianten (variant B). Dit gebeurt live op je website met behulp van een hulpapplicatie. Deze verdeelt keurig de bezoekers over variant A en B. En zie je na enkele weken data vergaren dat variant B succesvoller is geweest? Dan vervang je de oorspronkelijke opzet (A) door versie B.
Usability testing
Online gebruikersonderzoek biedt de mogelijkheid om 1 op 1 met gebruikers te testen. Hierdoor krijg je inzicht in de diepere motivaties van je gebruikers. Het is een zeer waardevolle aanvulling op desk research tools als Google Analytics en Hotjar. Tegenwoordig zijn er ook al veel remote usability testing mogelijkheden. Hierdoor kan gebruikersonderzoek sneller en goedkoper uitgevoerd worden.