Laatst ging ik op gesprek bij een potentiële opdrachtgever. In de vacature had ik gelezen dat ze een freelance UX designer zochten. Iemand die ze kon helpen bij de ontwikkeling van een applicatie voor zorgconsumenten. Ik reisde dus af naar Den Haag en werd daar ontvangen door twee dames. Degene die het woord nam kwam meteen ter zake en had drie vragen voor mij. De manier waarop ik moest antwoorden was al duidelijk ingekaderd, namelijk aan de hand van praktijkvoorbeelden.
Eerlijk gezegd stuitte deze manier van uitvragen me een beetje tegen de borst. En ik begon me ook af te vragen of ze zich wel realiseerden waar UX design over gaat. Ik besloot tot een wedervraag: ‘Welk probleem ga je voor je gebruikers met deze applicatie oplossen?’ Een heel belangrijke – zo niet de belangrijkste – vraag. En ook eentje die zo voor de hand ligt dat niemand deze meer stelt.
Het resultaat van mijn vraag was zichtbare irritatie bij mijn gesprekspartner en een verwonderde blik bij haar secondant. Er was namelijk al besloten dat die applicatie er zou komen. Om deze beslissing kracht bij te zetten, haalden ze als argument aan dat ‘oorspronkelijk ook niemand op Google of zelfs internet zat wachten’. Kortom, deze opdrachtgever was niet geïnteresseerd in een kritische houding. Men zocht niet iemand die zou beginnen bij de basis, maar een uitvoerder die binnen een maand een mock-up* zou kunnen opleveren.
Ik heb uiteindelijk vriendelijk bedankt voor deze ‘uitdaging’. Maar de ervaring inspireerde me om deze blog te schrijven. Want ik maak het regelmatig mee dat opdrachtgevers vanuit een verkeerde insteek een UX designer bij hun online project betrekken.
*Mock-up = eerste versie van de gebruikersinterface bedoeld om onderzoek mee te doen.
PS: Heb je een vraag over hetgeen je hier gelezen hebt (of een andere UX vraag)? Laat het me weten door me een e-mail te sturen.
In dit artikel verken ik grondig hoe je een freelance UX designer kunt vinden die perfect past bij jouw project en organisatie. Ik bespreek waar je op moet letten, wat je kunt verwachten en hoe je de samenwerking het beste kunt aanpakken.
Je gebruiker centraal stellen is een kreet die ik regelmatig voorbij zie komen. Kort gezegd betekent het dat je niet (langer) websites & producten ontwerpt vanuit het perspectief van jouw bedrijf, organisatie of technologie, maar je doet dit vanuit de behoefte en de context van mensen.