Geoptimaliseerde gebruikerservaring voor wijnliefhebbers

Geoptimaliseerde gebruikerservaring voor wijnliefhebbers

Gebruikersuitdagingen

Alle typen online kopers (zowel de gevorderde als de beginnende wijnliefhebber) goed bedienen
Makkelijkere afhandeling van online taken voor vaste klanten

Business uitdagingen

30% conversiestijging (t.o.v. de gangbare pre-corona verkoop)
SEO posities vasthouden en optimaliseren
The Wine Spot makkelijker z'n webshop laten updaten
Bezoek de website

Inzichten uit gebruikersgedrag op de bestaande webshop

In de data van Google Analytics zien we al een aantal aanwijzingen voor verbeterpunten. Zo moet de mobiele weergave beter uitgewerkt worden in de nieuwe webshop. Ook willen we het aantal afhakers in de bestelfunnel reduceren, weten we nu hoe we de webshop en de navigatie optimaler moeten indelen en moeten we de webshop beter afstemmen op een overwegend jong publiek.

Beeld: Myriam Jessier / Unsplash.com

spacer

Validatie van bestaande webshop bij eindgebruiker

Om een goed beeld te krijgen van het gedrag en de voorkeuren van online wijnkopers hebben we 8 individuele gebruikersonderzoeken met online wijnkopers gedaan. Deze sessies bestonden uit een gedeelte user interview en een gedeelte usability testing in de bestaande webshop.

Wat het onderzoek duidelijk maakt is dat er nog een wereld te winnen is om gebruikers een betere online ervaring te bieden. Meer specifiek komen er circa 10 inzichten naar voren die we verwerken in het nieuwe webshopdesign, variërend van een gebruiksvriendelijkere navigatie en filtering tot ideeën voor content verrijking.

Beeld: : Linkedin Sales Solutions / Unsplash.com

spacer

Visual design

Nadat we geleerd hadden van alle gebruikersinzichten werd het zaak om dit om te zetten in een aansprekend UI design.

De eigenheid van The Wine Spot moest daarin ook een plek krijgen.
Gelukkig is het Woo Commerce platform vrij flexibel en kunnen nagenoeg alle op maat gemaakte designs hierin gerealiseerd worden.

spacer

Visual design

Herkomst van het product, duurzaamheid en kleinschaligheid zijn allemaal belangrijke argumenten voor The Wine Spot om met wijnhuizen samen te werken. Daarmee haken ze in op een groeiende behoefte bij kritische wijnconsumenten naar ‘wijnen met een verhaal’, zeker in een grote stad als Amsterdam. Elke producent heeft dan ook zijn eigen pagina in de webshop.

spacer

Visual design

De productpagina is het kloppend hart van deze webshop. Een goede productpagina heeft een uitgebalanceerde hoeveelheid productinfo, netjes verdeeld in een primair en een ondersteunend deel. Daarnaast heeft het voldoende aantrekkingskracht om gebruikers over de streep te trekken.
En het biedt ook voldoende uitwijkmogelijkheden om users door te laten klikken als het betreffende product niet helemaal volstaat.

spacer