Gall & Gall redesign online bestelproces

Uitdagingen

Voor dit project zien we de volgende uitdagingen.

Gebruikers uitdagingen

Alle typen online kopers (eerste bezoek, herhalingsbezoek, wel of niet een account) een duidelijke user flow bieden die makkelijk te voltooïen is.
Reduceren van het aantal clicks (verbeteren snelheid bestelproces)

Business uitdagingen

Verbeteren van de conversie op mobiele devices
Online verkoop prioriteit geven boven accounts genereren

Zal ik je meer vertellen over dit project?

Neem contact op met UX designer David Efdé.

Vragen?

Bel 06 2239 7706,
mail david@nethead.nl, of
gebruik e-mail formulier

Aanpak

1

Leren van concurrenten

Elke online check-out is vervelend oponthoud. Maak het gebruikers daarom zo makkelijk mogelijk. Vraag ze uitsluitend om noodzakelijke input. Pas de inhoud van de checkout aan op basis van de keuzes die users maken (conditionele opzet). Slimme UX kan een groot deel van de frictie wegnemen.

Het analyseren van een aantal grote e-commerce platforms helpt ons om de eerste ideeën te verzamelen voor ons redesign.

spacer

Aanpak

2

Gebruikersonderzoek

Hoe ervaren gebruikers de huidige Gall & Gall check-out? Om hier achter te komen geven we een tiental respondenten de opdracht om een fles wijn te bestellen.

Deze usability test op de mobiel leidt tot de volgende belangrijkste inzichten;

  • De login stap zorgt bij iedereen voor veel verwarring.
  • In het bestelproces zitten veel kleine onhandigheden en onduidelijkheden die opgeteld bij elkaar onnodig het online bestellen bemoeilijken.
  • Er wordt vantevoren te weinig inzicht gegeven in de bezorgkosten, totale kosten en betaalmogelijkheden.
spacer

Aanpak

3

Prototype nieuwe checkout

Kijken bij andere e-commerce platforms, gebruikersonderzoek en bruikbaarheidsanalyse geven input voor het conceptdesign van de nieuwe check-out. Dit krijgt gestalte in een (interactief) prototype en helpt ons om met het gehele ontwikkelteam hierover discussie te voeren.

Dit soort discussies tussen designers, programmeurs en business developers leiden tot tal van nieuwe ideeën en verbeteringen.

spacer

Design

4

Bezorgen of ophalen

Met meer dan 600 winkels heeft Gall & Gall een fijnmazig distributienetwerk. Logisch om online kopers ook de mogelijkheid te bieden om zelf hun bestelling bij hun buurt-Gall & Gall op te halen.

Laten bezorgen of zelf ophalen is een keuze die invloed heeft op de rest van de checkout. Want waarom zou je bijvoorbeeld een adres uitvragen als gebruikers zelf de bestelling komen ophalen? Door deze voorwaardelijkheid in te bouwen kunnen we gebruikers moeite besparen. En dat levert een betere ervaring op.

spacer

Design

5

Login stap

De login stap is geen apart toegangspoortje meer. In plaats daarvan starten we de persoonlijke gegevens stap met de vraag om een emailadres. Hierdoor kan de webshop een eventuele match met een bestaand account meteen maken.

De gebruiker krijgt vervolgens de optie om in te loggen maar wordt daartoe niet verplicht. Op deze wijze zal één van de grootste ergernissen bij e-commerce websites deels worden weggenomen en zal de conversie naar verwachting stijgen.

spacer

Design

6

Delayed account creation

Gebruikers mogen niet gedwongen worden om een account aan te maken of zelfs een bestaand account te gebruiken. Het kan het snel en soepel afronden van de bestelling in de weg staan.

Delayed account creation is een laagdrempelige manier om gebruikers, na het invullen van hun gegevens, alsnog een account aan te laten maken. Dat voelt voor gebruikers minder belastend aan want de grootste moeite is op dat moment toch al geleverd.

spacer

Design

7

Overzicht bestelling

Als laatste stap, voordat gebruikers overgaan tot de definitieve bestelling, krijgen ze nog een keer een overzicht te zien. Belangrijk om users het gevoel van in control te geven voordat ze moeten afrekenen. Bij de desktop weergave – waar veel meer ruimte is – zou dit besteloverzicht permanent in een kolom naast het bestelformulier kunnen worden geplaatst.

Gebruikers kunnen vanuit dit overzicht weer teruggaan in het bestelproces om wijzigingen door te voeren.

spacer

Resultaten

Het nieuwe Gall & Gall bestelproces moet nog technisch gerealiseerd en live gezet worden.

Zal ik je meer vertellen over dit project?

Neem contact op met UX designer David Efdé.

Vragen?

Bel 06 2239 7706,
mail david@nethead.nl, of
gebruik e-mail formulier