Nieuwe gevalideerde look & feel voor bnr.nl

Nieuwe gevalideerde look & feel voor bnr.nl

Uitdagingen

Voor dit project zien we de volgende uitdagingen.

Gebruikers uitdagingen

Gebruikers in staat stellen om makkelijk op elk gewenst device en online platform BNR podcasts te beluisteren
Websitebezoekers op laagdrempelige wijze introduceren in het podcastbeluisteren
Ook de in nieuws geïnteresseerde bezoeker nog voldoende weten te boeien

Business uitdagingen

Leidende podcasting website worden als het om business thema's gaat
Van nieuwswebsite in podcastwebsite transformeren zonder de achterban kwijt te raken
Nieuwe vormen van online advertising vinden (naast of ter vervanging van bannering)
Vindbaarheid in Google van de onderwerpen op de website op orde houden. Speciaal aandachtspunt als tekst wordt vervangen door audio

Zal ik je meer vertellen over dit project?

Neem contact op met UX designer David Efdé.

Vragen?

Bel 06 2239 7706,
mail david@nethead.nl, of
gebruik e-mail formulier

Bezoek de website

Best practices

Wat zijn de beste podcasting websites op dit moment? En wat kunnen we daar van leren? Met name het Amerikaanse NPR (National Public Radio) en WNYC (New York Public Radio) blijken voorlopers in online podcasting voor een groot publiek. Maar ook niet-traditionele mediaplatforms als Spotify, Panoply, Castbox en Acast bieden inspiratie voor een 1e prototype voor de BNR website.

Om het hele BNR team te betrekken bij het designproces maak ik een benchmark met daarin de belangrijkste learnings en aanbevelingen.

spacer

1e gebruikersonderzoek

Waarom luisteren mensen naar podcasts? Welke stappen nemen ze om een podcast te selecteren en te beluisteren? Welke online platforms/apps gebruiken ze daarbij? En tegen welke problemen lopen ze daarbij aan?

Om een goed beeld te krijgen van het online gedrag en mindset van de podcastluisteraar starten we onze user centered aanpak met een 1e gebruikersonderzoek. Dit levert waardevolle inzichten op. Door in de hoofden te kruipen van podcastbeluisteraars krijgen we inzicht in de customer journey en kunnen we de positie van de BNR website daarin beter inschatten.

spacer

Prototype

Met het prototype willen we testen of de nieuwe BNR website duidelijk en gebruiksvriendelijk is. Kloppen onze aannames over hoe we gebruikers het beste kunnen bedienen?

Met ons prototype proberen met minimale inspanning en middelen de gebruikerservaring van de nieuwe mobiele website na te bootsen. Hiermee kunnen we onduidelijkheden en andere knelpunten weg nemen voordat we aan de arbeidsintensieve design- en bouwfase beginnen.

spacer

2e gebruikersonderzoek

Met het prototype voeren we een serie gebruikersonderzoeken uit. Dit zijn één-op-één sessies waarbij we respondenten vragen om een aantal online taken uit te voeren. We observeren hierbij het gedrag en reactie van de gebruikers. Als bepaalde onderdelen in de user flow bij meerdere gebruikers tot verwarring leidt is er sprake van een knelpunt.

Het 2e gebruikersonderzoek levert een aantal waardevolle inzichten op. We kunnen hiermee de navigatie in de website en de inhoud finetunen. Maar ook de audioplayer functie kunnen we er gebruiksvriendelijker mee maken.

spacer

Audioplayer

De audioplayerfunctie is voor gebruikers de essentie van de nieuwe BNR website. Het is een interface die zeer intensief gebruikt gaat worden dus elk onderdeel in het scherm moet logisch en intuïtief zijn. Gelukkig kunnen we voor het design terugvallen op bestaande patronen voor gebruikersinteractie. Met dank aan populaire platforms als Spotify, iTunes en New York Public Radio. Aanvullend gebruikersonderzoek toont ook aan dat onze aannames over de audioplayer interface kloppen.

Vanwege budgettaire redenen valt de keuze uiteindelijk op een fullscreen audioplayer. Vanuit UX oogpunt was er de voorkeur voor een player die in een balkje onderaan het scherm blijft plakken. Dit omdat op die wijze de gebruiker gewoon verder kan scrollen in de website.

spacer

Podcastaflevering

Elke podcastaflevering wordt kort geïntroduceerd. Vanaf dit scherm moet met 1 klik deze podcast in de audioplayer opgestart kunnen worden. Ook bevat deze pagina een link naar extra toelichting over deze podcastserie plus links naar gerelateerde podcasts.

spacer

Homepage

Het belangrijkste doel van een homepage is om online bezoekers door te laten klikken. De nieuwe BNR homepage bevat 3 grote visuals die rechtstreeks linken naar een podcast of audiofragment.

De mediabalk bovenin de pagina bevat opvallende knoppen naar de live uitzending, de opeenvolgende uitzending en de videoplayer waarmee users live kunnen meekijken in de uitzending. Verder in de rechterkolom de BNR podcast top 5. Lager op de pagina zijn nog meer teasers naar podcasts.
In tegenstelling tot de oude website ademt het nieuwe BNR.nl op alle niveau’s podcasting uit.

spacer

Uitzendschema

In één oogopslag de BNR programma’s kunnen bekijken; het lijkt een basisonderdeel voor een broadcasting website maar in de oude BNR website ontbrak deze nog.

In de mobiele weergave is het een uitdaging om een tabel met meer dan 3 kolommen in één scherm te tonen. Er is simpelweg niet voldoende ruimte in de breedte. Aflopende content aan beide zijden is dan een manier om gebruikers duidelijk te maken dat er méér is.

spacer

Podcast zoeken

Om de oriënterende podcastluisteraar te helpen is een uitgekiend zoekfilter opgezet met de belangrijkste criteria thema, duur en presentator. In de standaard filter zijn de populairste criteria opgenomen die na doorklikken nog uitgebreid kunnen worden.
Dit in- en uitklappen van extra opties of content is een veeltoegepaste methode om keuzes gelaagd te brengen en bruikbaarheid te vergroten.

spacer