BNR Nieuwsradio redesign website

Uitdagingen

Voor dit project zien we de volgende uitdagingen.

Gebruikers uitdagingen

Gebruikers in staat stellen om makkelijk op elk gewenst device en online platform BNR podcasts te beluisteren
Websitebezoekers op laagdrempelige wijze introduceren in het podcastbeluisteren
Ook de in nieuws geïnteresseerde bezoeker nog voldoende weten te boeien

Business uitdagingen

Leidende podcasting website worden als het om business thema's gaat
Van nieuwswebsite in podcastwebsite transformeren zonder de achterban kwijt te raken
Nieuwe vormen van online advertising vinden (naast of ter vervanging van bannering)
Vindbaarheid in Google van de onderwerpen op de website op orde houden. Speciaal aandachtspunt als tekst wordt vervangen door audio

Zal ik je meer vertellen over dit project?

Neem contact op met UX designer David Efdé.

Vragen?

Bel 06 2239 7706,
mail david@nethead.nl, of
gebruik e-mail formulier

Bezoek de website

Aanpak

1

Best practices

Wat zijn de beste podcasting websites op dit moment? En wat kunnen we daar van leren? Met name het Amerikaanse NPR (National Public Radio) en WNYC (New York Public Radio) blijken voorlopers in online podcasting voor een groot publiek. Maar ook niet-traditionele mediaplatforms als Spotify, Panoply, Castbox en Acast bieden inspiratie voor een 1e prototype voor de BNR website.

Om het hele BNR team te betrekken bij het designproces maak ik een benchmark met daarin de belangrijkste learnings en aanbevelingen.

spacer

Aanpak

2

1e gebruikersonderzoek

Waarom luisteren mensen naar podcasts? Welke stappen nemen users om een podcast te selecteren en te beluisteren? Welke online platforms/apps gebruiken ze daarbij? En tegen welke problemen lopen ze daarbij aan?

Om een goed beeld te krijgen van het online gedrag en mindset van de podcastluisteraar starten we onze user centered aanpak met een 1e gebruikersonderzoek. Dit levert waardevolle inzichten op. Door in de hoofden te kruipen van podcastbeluisteraars krijgen we inzicht in de customer journey en kunnen we de positie van de BNR website daarin beter inschatten.

spacer

Aanpak

3

Prototype

Met het prototype van de BNR website willen we onze aannames toetsen aan de ervaring van gebruikers. Met als doel om alle bottlenecks weg te nemen voordat we aan het definitieve visual design beginnen.

Met ons prototype proberen we de mobiele website na te bootsen. Het design is nog niet definitief en de content is grotendeels fake. Gebruikers kunnen er echter wel doorheen klikken en gebruiken zoals ze dat in werkelijkheid ook zouden doen.

spacer

Aanpak

4

2e gebruikersonderzoek

Met het prototype voeren we een serie gebruikersonderzoeken uit. Dit zijn één-op-één sessies waarbij we respondenten vragen om een aantal online taken uit te voeren. We observeren hierbij het gedrag en reactie van de gebruikers. Als bepaalde onderdelen in de user flow bij meerdere gebruikers tot verwarring leidt is er sprake van een bottleneck.

Het 2e gebruikersonderzoek levert een aantal waardevolle inzichten op. We kunnen hiermee zowel websitenavigatie als –inhoud finetunen. Maar ook de audioplayer functie kunnen we er gebruiksvriendelijker mee maken.

spacer

Design

5

Audioplayer

De audioplayerfunctie is voor de gebruiker de essentie van de nieuwe BNR website. Het is een interface die zeer intensief gebruikt gaat worden dus elk onderdeel in het scherm moet logisch en intuïtief zijn. Gelukkig kunnen we voor het design terugvallen op bestaande UX patronen. Met dank aan populaire platforms als Spotify, iTunes en New York Public Radio. Aanvullend gebruikersonderzoek toont ook aan dat onze aannames over de audioplayer interface kloppen.

Vanwege budgettaire redenen valt de keuze uiteindelijk op een fullscreen audioplayer. Vanuit UX oogpunt was er de voorkeur voor een player die in een balkje onderaan het scherm blijft plakken. Dit omdat op die wijze de gebruiker gewoon verder kan scrollen in de website.

spacer

Design

6

Podcastaflevering

Elke podcastaflevering wordt kort geïntroduceerd. Vanaf dit scherm moet met 1 klik deze podcast in de audioplayer opgestart kunnen worden. Ook bevat deze pagina een link naar extra toelichting over deze podcastserie plus links naar gerelateerde podcasts.

spacer

Design

7

Homepage

Het belangrijkste doel van een homepage is om online bezoekers door te laten klikken. De nieuwe BNR homepage bevat 3 grote visuals die rechtstreeks linken naar een podcast of audiofragment.

De mediabalk bovenin de pagina bevat call to actions naar de live uitzending, de opeenvolgende uitzending en de videoplayer waarmee users live kunnen meekijken in de uitzending. Verder in de rechterkolom de BNR podcast top 5. Lager op de pagina zijn nog meer teasers naar podcasts.
In tegenstelling tot de oude website ademt het nieuwe BNR.nl op alle niveau’s podcasting uit.

spacer

Design

8

Uitzendschema

In één oogopslag de BNR programma’s kunnen bekijken; het lijkt een basisonderdeel voor een broadcasting website maar in de oude BNR website ontbrak deze nog.

In de mobiele weergave is het een uitdaging om een tabel met meer dan 3 kolommen te ontsluiten. Er is simpelweg niet voldoende ruimte in de breedte. Aflopende content aan beide zijden is dan een manier om tóch de interactie te triggeren.

spacer

Design

9

Podcast zoeken

Om de oriënterende podcastluisteraar te helpen is een uitgekiend zoekfilter opgezet met de belangrijkste criteria thema, duur en presentator. In de standaard filter zijn de populairste criteria opgenomen die na doorklikken nog uitgebreid kunnen worden.
Dit in- en uitklappen van extra opties of content is een veeltoegepaste methode om de usability te vergroten.

spacer

Resultaten

Er zijn nog geen resultaten bekend.

Zal ik je meer vertellen over dit project?

Neem contact op met UX designer David Efdé.

Vragen?

Bel 06 2239 7706,
mail david@nethead.nl, of
gebruik e-mail formulier

Bezoek de website