JMW

Uitdagingen

Voor dit project heb ik bij aanvang de volgende uitdagingen geformuleerd.

Gebruikers uitdagingen

Niet-gekwalificeerde kandidaten de moeite van het reageren besparen.
Vacaturepagina’s gebruiksvriendelijker maken, want dit zijn de belangrijkste landingspagina’s .
Zoeken en klikken binnen het vacature-aanbod gebruiksvriendelijker maken.
Reageren op vacatures enerzijds vergemakkelijken en anderzijds als instrument gebruiken om kaf van koren te scheiden.

Business uitdagingen

Betere schifting van potentiële uitzendkandidaten.
Website benutten om interne efficiency-slag te maken (verminderen slechte kwaliteit aanmeldingen).
Hogere conversie bij klanten door kwalitatieve uitstraling en content.
Bezoek de website

Aanpak

1

Wat doet site gebruiker?

Wat komen websitebezoekers doen? En wat zouden ze graag willen doen? Nu de business goals helder zijn, is het tijd om die te matchen met de doelen van de gebruikers.

Analyse van het websitebezoek biedt uitkomst: Het gros van het bezoek komt niet via de homepage binnen en is op zoek naar werk. Bezoekers scannen de website op zoek naar relevante content en als ze hun taak hebben volbracht zijn ze vaak weer weg. Zaak dus om duidelijker, korter en visueler te communiceren. En met name om in de vacaturepagina’s het kaf van het koren te scheiden.

spacer

Aanpak

2

Bouwtekening website

Na enkele uurtjes puzzelen en discussiëren werkte ik, samen met JMW en de webbouwer – de bouwtekeningen voor de website uit. In de online wereld hebben we het trouwens niet over een bouwtekening maar noemen we het een wireframe.

Voor elke belangrijke pagina template hebben we nu een indeling gemaakt. Inhoud, onderwerp en vlakverdeling is nu bekend. We hebben bewust nog geen enkel design in deze fase uitgewerkt.

spacer

Aanpak

3

Concept designs

Het vertalen van user & business goals naar een online design gaat me vaak goed af. Het eerste concept is meestal meteen een schot in de roos. Een enkele keer zijn er meerdere pogingen nodig om de opdrachtgever enthousiast te krijgen. En ik zal eerlijk zijn, dit was zo’n uitzondering.

Het vergde doorzettingsvermogen en een professionele houding om het onderbuikgevoel van JMW in lijn te brengen met de rationele uitgangspunten die ik als UX designer hanteer. Toen dat lukte was de voldoening dan ook extra groot.

Bij het concept hiernaast waren we er bijna.

spacer

Eindresultaat

4

Vacaturepagina

Gemeten naar het aantal clicks is de vacaturedetailpagina de belangrijkste webpagina. Deze is goed scanbaar opgebouwd en bevat direct in het oog springende links naar extra informatieblokken. Een kort algemeen profiel over JMW mag niet ontbreken aangezien dit voor bezoekers vaak de eerste (en enige) pagina is die ze bezoeken.

Potentiële kandidaten krijgen door de testimonial van de uitzendkracht een beter beeld bij de vacature. Direct bellen of mailen met een JMW medewerker werkt drempelverlagend. Ook “cross-selling” elementen zoals “deze vacatures interesseren je mogelijk ook” ontbreken niet.

spacer

Eindresultaat

5

Homepage

De homepage is het online marktkraampje van JMW en heeft als belangrijkste doel om de aandacht te trekken en bezoekers door te laten klikken. Qua aantallen clicks is dit de op-één-na belangrijkste webpagina.

spacer

Eindresultaat

6

Sollicitatie formulier

Detail van de belangrijkste call to action in de website; het solliciteren op een specifieke vacature. Op basis van een aantal afgewogen vragen kan JMW de geschiktheid van potentiële kandidaten al goed inschatten. Belangrijk omdat de website een belangrijke rol speelt in de handling efficiency.

Het aanmeldformulier, dat uit 3 stappen bestaat, valt in een pop-up over de betreffende vacaturepagina heen zodat gebruikers makkelijk terug kunnen klikken naar de website.

spacer

Eindresultaat

7

Mobiel

Mobiel is extreem belangrijk in de jonge doelgroep van JMW. Uiteraard is de website daarom responsive ontwikkeld. Alle pagina’s, navigatie-elementen en interactiemogelijkheden zijn mobiel-proof uitgevoerd.

spacer

Resultaten

Na lancering van de nieuwe website van JMW zijn diverse positieve resultaten behaald. Het merk JMW is gegroeid en de website heeft daar een rol in gespeeld.

Gebruikers resultaten

Websitebezoekers weten hun weg beter te vinden in vacature overzichten en –detailpagina’s getuige de langere klikpaden.
Niet-gekwalificeerde kandidaten reageren minder snel op vacatures.

Business resultaten

Conversie verbeteringen overtreffen de verwachtingen.
JMW hoeft minder tijd te besteden aan niet-gekwalificeerde kandidaten.
Uitstraling heeft positief effect op overall klantenwerving, hoewel het aandeel van de nieuwe website hierin lastig uit te filteren is.

Zal ik je meer vertellen over dit project?

Neem contact op met UX designer David Efdé.

Vragen?

Bel 06 2239 7706,
mail david@nethead.nl, of
gebruik e-mail formulier

Bezoek de website