Samen met De Groene Os en Go2People heb ik de volgende uitdagingen in dit project gedefinieerd.
Bij een redesign project duik ik eigenlijk altijd eerst de websitestatistieken in.
Want het gedrag van websitebezoekers geeft waardevolle input voor het verbeteren van de gebruikerservaring.
En De Groene Os bleek een geval apart; hele hoge bezoekersaantallen maar ook een heel hoog percentage bezoekers dat maar 1 webpagina bezoekt. De oorzaak hiervoor was snel gevonden; blogbezoekers landen rechtstreeks op een specifieke blogpagina en zijn daarna weer weg. Schijnbaar is er te weinig prikkel of motivatie om door te klikken in de website. Eén van de belangrijkste taken is om het bounce% onder blogbezoekers (wegklikratio) te reduceren.
Het belangrijkste doel van een webshop is verkopen en dat geldt ook voor deze webshop. Maar klanttevredenheid en klantenbinding speelt voor een gevestigd merk als De Groene Os ook een belangrijke rol. En daarvoor hoeft De Groene Os niet wezenlijk veel te veranderen; het geven van goede service zit in het DNA van dit bedrijf. Het moet alleen nog goed vertaald worden naar online.
Kennis delen via blogs deed De Groene Os al zeer intensief getuige het groot aantal goedbezochte blogs. In de nieuwe webshop is ook het online stellen van vragen bij producten en blogs laagdrempelig. Verder zijn er nog whitepapers downloads en een inschrijfmogelijkheid voor de nieuwsbrief om service te bieden aan klanten/prospects.
Hiernaast een webpagina uit de oude website
Nadat ik de gewenste onderwerpen en de onderlinge samenhang heb geïnventariseerd maak ik een prototype voor de nieuwe webshop.
Dit prototype is een interactief online klikmodel bedoeld om opdrachtgever en ontwikkelteam al een indruk te geven van de nieuwe webshop. In deze fase is er nog niks ontworpen of gebouwd. De webpagina’s in het prototype zijn nog niet mooi opgemaakt en zijn vaak gevuld met nepcontent. Desondanks is het een zeer handig hulpmiddel bij de discussie over de vorm, inhoud en functies van de webshop. Met name omdat er wel al doorheen geklikt kan worden en er dus al een soort van gebruikerservaring is.
Hiernaast een scherm uit het prototype
De homepage van De Groene Os heeft als belangrijkste taak om interesse te wekken en bezoekers te verleiden om door te klikken. Na de blogpagina’s (bij elkaar opgeteld) is de homepage de belangrijkste pagina in de website met zo’n 1.200 weergaven per maand.
De homepage is primair gericht op consumenten, maar ook de ingang voor B-to-B relaties moet duidelijk zijn. Omdat het meteen helder moet zijn dat het hier om een webshop gaat, zijn winkelwagen en betaalmogelijkheden prominent in beeld. Iets lager op de pagina is ook een rij met bestelbare producten.
Blogpagina’s spelen een belangrijke rol in het trekken van websitebezoek. Via “long tail search” in zoekmachines landen bezoekers op een specifiek blogartikel. Populaire blogpagina’s generen zonder moeite 4 tot 5.000 clicks. De productspecialisten van De Groene Os schrijven op wekelijkse basis nieuwe blogs over alles wat met paarden, honden, katten en gezondheid te maken heeft.
Op de blogpagina’s kunnen lezers meteen een vraag stellen over de inhoud, of onderaan de blog een publieke reactie achter laten. Ook biedt De Groene Os pro-actief een relevante whitepaper aan. De selectie van aanbevolen bogs is gerelateerd aan het onderwerp van de geopende blogpagina.
De productpagina bevat uitgebreide informatie over het betreffende product, hoe dit te gebruiken, samenstelling, specificaties, bijzonderheden en reviews. Het bestellen wordt het de bezoeker gemakkelijk gemaakt.
Ook hier is er weer de mogelijkheid om online een vraag te stellen aan een productspecialist middels een uitklapbaar e-mail formuliertje. Lager in de pagina is ruimte voor cross-selling.
De overzichtspagina van alle blogs moet aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk zijn. Ook moeten bezoekers door kunnen klikken op “meest gelezen blogs” en “blog categorieën”.
Het belang van de blogindexpagina is niet bijzonder groot, verreweg de meest bloglezers landen rechtstreeks vanuit Google op een specifieke blogpagina.
Om het zoeken naar producten gebruiksvriendelijk te maken, heb ik het soort aandoening als leidraad genomen.
Veel bedrijven hebben nogal de neiging om producteigenschappen centraal te stellen maar dat is doorgaans niet de wijze waarop klanten zoeken. Alle iconen zijn ook door Nethead ontworpen.
In de korte periode dat de webshop van De Groene Os nu online is zijn de volgende resultaten al behaald.