De Groene Os

Uitdagingen

Samen met De Groene Os heb ik de volgende uitdagingen in dit project gedefinieerd.

Gebruikers uitdagingen

Blogbezoekers helpen om online kopers te worden
Websitebezoekers helpen met kennis en waardevolle content
Websitebezoekers op een eenvoudige gebruiksvriendelijke wijze producten laten zoeken en bestellen.

Business uitdagingen

Online omzet moet substantieel bijdragen aan totale omzet
Van blogbezoekers online kopers maken
Primair consumenten aanspreken, secundair dierenartsen/-therapeuten en retail

Zal ik je meer vertellen over dit project?

Neem contact op met UX designer David Efdé.

Vragen?

Bel 06 2239 7706,
mail david@nethead.nl, of
gebruik e-mail formulier

Bezoek de website

Aanpak

1

Analyse websitebezoek

Bij een redesign project kijk ik eigenlijk altijd eerst naar de bezoekersstatistieken.
Want dit geeft waardevolle input voor het verbeteren van de gebruikerservaring.

Bij de De Groene Os viel vooral op dat er zeer grote aantallen bezoekers zijn, maar dat die tegelijkertijd grotendeels exclusief voor de blogs komen.
Schijnbaar is er te weinig prikkel om door te klikken in de website. Eén van de belangrijkste taken is om blogbezoekers door te laten klikken naar de website.

spacer

Aanpak

2

Online doelen

Het belangrijkste doel van een webshop is verkopen en dat geldt ook voor deze webshop. Maar klanttevredenheid en klantenbinding speelt voor een gevestigd merk als De Groene Os ook een belangrijke rol. En daarvoor hoeft De Groene Os niet wezenlijk veel te veranderen; het geven van goede service zit in het DNA van dit bedrijf. Het moet alleen nog goed vertaald worden naar online.

Kennis delen via blogs deed De Groene Os al zeer intensief getuige het groot aantal goedbezochte blogs. In de nieuwe webshop is ook het online stellen van vragen bij producten en blogs laagdrempelig. Verder zijn er nog whitepapers downloads en een inschrijfmogelijkheid voor de nieuwsbrief om service te bieden aan klanten/prospects.

Hiernaast een webpagina uit de oude website

spacer

Aanpak

3

Prototype

Nadat ik de gewenste onderwerpen en de onderlinge samenhang heb geïnventariseerd maak ik een prototype voor de nieuwe webshop.

Dit prototype is een interactief online klikmodel bedoeld om opdrachtgever en ontwikkelteam al een indruk te geven van de nieuwe webshop. In deze fase is er nog niks ontworpen of gebouwd. De webpagina’s in het prototype zijn nog niet mooi opgemaakt en zijn vaak gevuld met nepcontent. Desondanks is het een zeer handig hulpmiddel bij de discussie over de vorm, inhoud en functies van de webshop. Met name omdat er wel al doorheen geklikt kan worden en er dus al een soort van gebruikerservaring is.

Hiernaast een scherm uit het prototype

spacer

Eindresultaat

4

Homepage

De homepage van De Groene Os heeft als belangrijkste taak om interesse te wekken en bezoekers te verleiden om door te klikken. Na de blogpagina’s (bij elkaar opgeteld) is de homepage de belangrijkste pagina in de website met zo’n 1.200 weergaven per maand.

De homepage is primair gericht op consumenten, maar ook de ingang voor zakelijke relaties moet duidelijk zijn. Omdat het meteen helder moet zijn dat het hier om een webshop gaat, zijn winkelwagen en betaalmogelijkheden prominent in beeld. Iets lager op de pagina is ook een rij met bestelbare producten.

spacer

Eindresultaat

5

Blogpagina

Blogpagina’s spelen een belangrijke rol in het trekken van websitebezoek. Via “long tail search”* in zoekmachines landen bezoekers op een specifiek blogartikel. Populaire blogpagina’s generen zonder moeite 4 tot 5.000 clicks. De productspecialisten van De Groene Os schrijven op wekelijkse basis nieuwe blogs over alles wat met paarden, honden, katten en gezondheid te maken heeft.

Op de blogpagina’s kunnen lezers meteen een vraag stellen over de inhoud, of onderaan de blog een publieke reactie achter laten. Ook biedt De Groene Os pro-actief een relevante whitepaper aan. De selectie van aanbevolen bogs is gerelateerd aan het onderwerp van de geopende blogpagina.

* long tail search = bezoek dat via een specifieke zoekopdracht bestaande uit meerdere woorden op een specifieke pagina in een website landt.

spacer

Eindresultaat

6

Productpagina

De productpagina bevat uitgebreide informatie over het betreffende product, hoe dit te gebruiken, samenstelling, specificaties, bijzonderheden en reviews. Het bestellen wordt het de bezoeker gemakkelijk gemaakt.

Ook hier is er weer de mogelijkheid om online een vraag te stellen aan een productspecialist middels een uitklapbaar e-mail formuliertje. Lager in de pagina is ruimte voor cross-selling*.

* cross-selling = verlopen van extra producten, meestal aanvullend op de originele aankoop.

spacer

Eindresultaat

7

Whitepaper download

De Groene Os biedt een aantal gratis whitepaper downloads aan. Deze zijn te vinden onder een knop in de buttonbar maar worden ook pro-actief aangeboden als bezoekers bijvoorbeeld een specifieke blog lezen.

spacer

Eindresultaat

8

Blogindexpagina

De overzichtspagina van alle blogs moet aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk zijn. Ook moeten bezoekers door kunnen klikken op “meest gelezen blogs” en “blog categorieën”.

Het belang van de blogindexpagina is niet bijzonder groot, verreweg de meest bloglezers landen rechtstreeks vanuit Google op een specifieke blogpagina.

spacer

Eindresultaat

9

Zoeken naar producten

Om het zoeken naar producten gebruiksvriendelijk te maken, heb ik het soort aandoening als leidraad genomen.

Veel bedrijven hebben nogal de neiging om producteigenschappen centraal te stellen maar dat is doorgaans niet de wijze waarop klanten zoeken. Alle iconen zijn ook door mij ontworpen.

spacer

Resultaten

In de periode dat de webshop van De Groene Os nu online is zijn de volgende resultaten behaald.

Gebruikersresultaten

Engagement websitebezoeker is toegenomen
Herhalingsbezoek, bezoekduur en aantal geopende webpagina's per sessie is gestegen. Bounce% is gedaald

Business resultaten

Verdubbeling van de online omzet t.o.v. de prognose voor het 1e jaar
Blogbezoekers verlaten minder vaak direct de website na lezen blog

Zal ik je meer vertellen over dit project?

Neem contact op met UX designer David Efdé.

Vragen?

Bel 06 2239 7706,
mail david@nethead.nl, of
gebruik e-mail formulier

Bezoek de website