Gall & Gall conversie optimalisatie

AB testing idee

1

Sticky bestelknop

In de huidige opzet van de (mobiele) winkelmand wordt de belangrijkste call to action “Verder met bestellen” boven de winkelmand-inhoud getoond. Ook ver beneden de “vouw” wordt deze nog een keer getoond.

De aanname die ik met deze AB test wilde onderzoeken is als volgt; een bestelbutton die permanent tegen de onderkant van het beeldscherm is geplakt (sticky) is logischer gepositioneerd, wordt sneller opgemerkt en leidt tot sneller en meer doorklikken.

spacer

AB testing idee

2

Login vergemakkelijken

Uit onderzoek bleek al dat de huidige loginstap maar matig wordt begrepen door users. Dat is enerzijds een kwestie van verwarrende copy. Maar ook keuzestress zou een rol kunnen spelen.

En het is algemeen bekend dat users gedijen bij online keuzemogelijkheden, maar aan de andere kant geholpen zijn bij het inperken van (te veel) keuzemogelijkheden.
Ik vond dit gegeven in ieder geval de moeite waard om met een AB test te valideren binnen de gall.nl context.

In de nieuwe login opzet wordt de gebruiker beter geleid. De prominente keuzemogelijkheid is het gastaccount. Precies waar in werkelijkheid ook het meeste behoefte aan is. De bestaande account link is van secundaire aard. En in de copy is ook flink gesnoeid.

spacer

AB testing idee

3

Search prominenter

In deze AB test is onze aanname dat de searchfunctie, in de mobiele weergave, niet voldoende op valt. Het zoekveld springt er niet uit en is te weinig ontworpen conform veelgebruikte interactiepatronen (UX patterns).

We wilden onderzoeken wat voor effect het zou hebben om het zoekveld prominenter te maken. In kleur en in vormentaal.
Een AB test met potentieel veel winst. Tenslotte is search een zeer belangrijke tool in zo’n compact mobile interface.

spacer

AB testing idee

4

Korting ook in % tonen

Op gall.nl staan veel afgeprijsde producten. Kortingen worden nu slechts getoond met een ‘van’ en ‘voor’ prijs.

Wat we wilden testen is in hoeverre users gevoelig zijn voor extra informatie over de korting. Door bijvoorbeeld een kortingspercentage te tonen, of de korting zelf in een geldbedrag uitgedrukt.

spacer

AB testing idee

5

Alternatief bij uitverkocht

Pagina’s die doodlopen zijn conversiekillers. De huidige productoverzichtspagina en de productdetailpagina bevat zo’n dead end indien een product tijdelijk is uitverkocht.

Om de user flow in deze situaties te verlengen en de kans op conversie te vergroten wordt er onder elk tijdelijk uitverkocht product een “bekijk alternatieven” link getoond.
Deze linkt door naar een productoverzicht met wijnen/dranken die qua smaak/prijsrange in dezelfde categorie vallen.

Uiteraard moet er achter de schermen wel het nodige gebeuren om die koppeling tot stand te brengen. Maar het mooie aan AB testing is dat je het eerst op microniveau kunt testen voordat je het op de gehele webshop toe past.

spacer

AB testing idee

6

Urgentie creëren

Er wordt vaak een beetje afwijzend gedaan over dit soort conversieoptimalisatie technieken. Het voelt voor gebruikers als nep of manipulatief en bij navraag zou niemand ‘erin trappen’.

De werkelijkheid is echter dat zelfs rationele types gevoelig zijn voor dit soort sturing. Schaarste creëert urgentie. En urgentie doet de conversie stijgen. Een onderneming als Booking.com is hiermee groot geworden.

Het is in ieder geval de moeite waard om te onderzoeken wat het effect is binnen de gall.nl context. Naast de beperkte voorraad zijn ook sociale druk (‘nog 3 kopers overwegen dit product’) en tijdelijkheid (“deze aanbieding is nog 13 uur geldig’) varianten op dit thema.

spacer

AB testing idee

7

Kaarthoudersprijs tonen

Gall & Gall kaarthouders krijgen standaard 10% korting op bijna het gehele assortiment. Met deze AB test willen we onderzoeken wat het effect is van het expliciet vermelden van de (lagere) kaarthoudersprijs.

Heeft dit als effect dat er meer klantenkaarten verkocht worden? Met als indirect gevolg een hogere omzet (kaarthouders besteden gemiddeld meer dan niet-kaarthouders). Of laten niet-kaarthouders zich bijvoorbeeld afschrikken door de ‘hogere’ prijs die voor hen geldt?

spacer

AB testing idee

8

Kortingcode onopvallender

De checkout van Gall & Gall bevat de mogelijkheid om een kortingscode in te voeren en te activeren. Het kortingscodemechanisme kan sales aanjagen, er ligt echter ook een risico op de loer.

Het kan slapende honden wakker maken. Users die in de check-out geconfronteerd worden met een kortingscode-inputveld kunnen het bestelproces verlaten om naar zo’n code te gaan zoeken. Naast alle afleiding die dit geeft (en de kans op cart abandonnement) kan het ook tot frustratie leiden indien er geen geldige code gevonden wordt.

Wij wilden met deze AB test onderzoeken wat voor effect het zou hebben als we de kortingscode wat minder prominent in de check-out zouden verwerken. De aanname die we onderzoeken is dat users die al een kortingscode hebben actiever zoeken en de link wel weten te vinden. En users die geen kortingscode hebben eroverheen kijken.

spacer