Gall & Gall A/B testing

AB testing idee

1

Sticky bestelknop

In de huidige opzet van de (mobiele) winkelmand wordt de belangrijkste call to action* “Verder met bestellen” boven de winkelmand-inhoud getoond. Ook ver beneden de vouw** wordt deze nog een keer getoond.

Hiermee wilde ik onderzoeken of een bestelbutton die permanent tegen de onderkant van het beeldscherm is geplakt (sticky) beter wordt opgemerkt en tot meer doorklikken leidt.

* call to action = knop of ander website component bedoeld om gebruiker te triggeren om op actie of aanbieding in te gaan.

** vouw = onderkant beeldscherm, positie waarop website niet meer zichtbaar is zonder scrollen/swipen.

spacer

AB testing idee

2

Login vergemakkelijken

Uit onderzoek bleek al dat de huidige loginstap maar matig wordt begrepen door users. Dat is enerzijds een kwestie van verwarrende tekst. Maar ook keuzestress zou een rol kunnen spelen.

Intuïtief design biedt enerzijds keuzemogelijkheden maar helpt anderzijds gebruikers bij het het maken van een keuze.

Wat ik hier heb getest is een nieuwe login opzet waarbij het gastaccount de prominente keuzemogelijkheid is.
Een voordehandliggende opzet want in werkelijkheid is dit ook de populairste optie. De bestaande account link is van secundaire aard. En aan de teksten heb ik ook gesleuteld.

spacer

AB testing idee

3

Prominentere zoekfunctie

In deze AB test is onze aanname dat de zoekfunctie in de mobiele weergave niet voldoende op valt. Het zoekveld springt er niet uit en is te weinig gebaseerd op hoe zoekvelden er meestal uit zien (veelgebruikte interactiepatronen, ook wel UX patterns genoemd).

We wilden onderzoeken wat voor effect het zou hebben als we het zoekveld meer het uiterlijk van een echt zoekveld zouden geven.
Een AB test met potentieel veel winst. Tenslotte is de zoekfunctie een zeer belangrijke tool in zo’n compacte mobiel scherm.

spacer

AB testing idee

4

Korting ook in % tonen

Op gall.nl staan veel afgeprijsde producten. Kortingen worden nu slechts getoond met een ‘van’ en ‘voor’ prijs.

Wat we wilden testen is in hoeverre gebruikers gevoelig zijn voor extra informatie over de korting. Door bijvoorbeeld een kortingspercentage te tonen in een badge die deels over het productplaatje heen valt.

spacer

AB testing idee

5

Alternatief bij uitverkocht

Pagina’s die doodlopen* zijn slecht voor de online omzet. De huidige productoverzichtspagina en de productdetailpagina bevat zo’n doodloper op het moment dat een product tijdelijk is uitverkocht.

Om de user flow in deze situaties te verlengen en de kans op online verkoop te vergroten wordt er onder elk tijdelijk uitverkocht product een “bekijk alternatieven” link getoond.
Deze linkt door naar een productoverzicht met wijnen/dranken die qua smaak/prijsrange in dezelfde categorie vallen.

Uiteraard moet er achter de schermen wel het nodige gebeuren om die koppeling tot stand te brengen. Maar het mooie aan AB testing is dat je het eerst op microniveau kunt testen voordat je het op de gehele webshop toe past.

* Pagina’s die doodlopen = geen aanknopingspunten of triggers meer bieden om door te klikken.

spacer

AB testing idee

6

Urgentie creëren

Er wordt vaak een beetje afwijzend gedaan over dit soort conversieoptimalisatie technieken. Het voelt voor gebruikers als nep of manipulatief en bij navraag zou niemand ‘erin trappen’.

De werkelijkheid is echter dat zelfs rationele types gevoelig zijn voor dit soort sturing. Schaarste creëert urgentie. En urgentie doet de conversie stijgen. Een onderneming als Booking.com is hiermee groot geworden.

Het is in ieder geval de moeite waard om te onderzoeken wat het effect is binnen de gall.nl context. Naast de beperkte voorraad zijn ook sociale druk (‘nog 3 kopers overwegen dit product’) en tijdelijkheid (“deze aanbieding is nog 13 uur geldig’) varianten op dit thema.

spacer

AB testing idee

7

Kaarthoudersprijs tonen

Gall & Gall kaarthouders krijgen standaard 10% korting op bijna het gehele assortiment. Met deze AB test willen we onderzoeken wat het effect is van het expliciet vermelden van de (lagere) kaarthoudersprijs.

Heeft dit als effect dat er meer klantenkaarten verkocht worden? Met als indirect gevolg een hogere omzet (kaarthouders besteden gemiddeld meer dan niet-kaarthouders). Of laten niet-kaarthouders zich bijvoorbeeld afschrikken door de ‘hogere’ prijs die voor hen geldt?

spacer

AB testing idee

8

Kortingcode onopvallender

Het bestelproces van Gall & Gall bevat de mogelijkheid om een kortingscode in te voeren en te activeren. Het kortingscodemechanisme kan verkoop aanjagen, er ligt echter ook een risico op de loer.

Het kan slapende honden wakker maken. Gebruikers die in het bestelproces geconfronteerd worden met een inputveld  voor een kortingscode kunnen het bestelproces verlaten om naar zo’n code te gaan zoeken. Naast alle afleiding die dit geeft (en de kans op het niet afronden van de bestelling) kan het ook tot frustratie leiden indien er geen geldige code gevonden wordt.

Wij wilden met deze AB test onderzoeken wat voor effect het zou hebben als we de kortingscode wat minder prominent in de check-out zouden verwerken. De aanname die we onderzoeken is dat users die al een kortingscode hebben actiever zoeken en de link wel weten te vinden. En users die geen kortingscode hebben eroverheen kijken.

spacer