Conversie optimalisatie websites en webshops

Aanpak

1

Google Analytics

Kwantitatieve data over het gedrag van jouw online gebruikers wordt waarschijnlijk al in de gratis applicatie Google Analytics verzameld.

Ik start een CRO traject altijd met het vergaren van inzichten uit deze data. Het geeft een goed beeld wat zich op jouw website af speelt.

spacer

Aanpak

2

Hotjar

Een andere handige tool is Hotjar. Deze maakt visueel wat er op jouw website gebeurt. Zo wordt gebruikersgedrag o.a. vast gelegd in heatmaps en filmpjes van gebruikerssessies. Met een heatmap zie je in 1 oogopslag waar er wél en níet geklikt, gekeken en gescrollt wordt.

Google Analytics en Hotjar samen geven een sterke indicatie waar de verbeterpunten liggen. De gratis uitprobeerversie van Hotjar volstaat voor deze analyse.

spacer

Aanpak

3

UX-optimalisatie scan

Op basis van mijn 20+ jaar kennis en ervaring met online gebruikersgedrag en design maak ik een overzicht van de verbeterpunten.

Ook gebruik ik hiervoor de benchmarks van Baymard Institute. Zij publiceren voor leden generieke richtlijnen voor UX design. Deze zijn gebaseerd op de uitkomsten van jaren UX-onderzoek.

De UX-optimalisatie scan is een gedegen review waarmee je weet welke optimalisatiestappen je moet zetten én in welke volgorde.

spacer

Aanpak

4

A/B testing

Bij A/B testing vergelijk je een bestaand onderdeel in je website (variant A) met 1 of enkele nieuwe varianten (variant B).
Dit gebeurt live op je website met behulp van een hulpapplicatie die keurig de bezoekers verdeeld over variant A en B. Als er voldoende bezoekers zijn geweest rond je de test af.

De winnende variant wordt vervolgens geïmplementeerd (of er veranderd niks indien dit het bestaande onderdeel is of de uitkomsten niet significant).

spacer

Aanpak

5

Remote usability test

Met name doordat remote werken zo’n vlucht heeft genomen zijn ook de mogelijkheden om remote gebruikersonderzoek te doen laagdrempeliger en goedkoper geworden.

In een remote test krijgt een testpersoon een aantal taken uit te voeren in je website. Via een Skype verbinding observeren en registreren wij de respondent bij de uitvoering. Remote testing biedt voordelen t.o.v. testen op een fysieke locatie. Het maakt het werven en inzetten van respondenten makkelijker.

spacer

Resultaat

6

Resultaten

Voor zowel webshops als lead generator websites heb ik mijn conversie optimalisatie kennis in kunnen zetten. Een verbetering in conversie van enkele tientallen procenten is eerder regel dan uitzondering.

Met name als er nog nooit eerder een optimalisatieslag plaats heeft gevonden valt er nog veel laaghangend fruit te plukken.

spacer