Verbeter de gebruikerservaring van dit webplatform voor zowel nieuwe gebruikers als bestaande klanten.
Ekomenu levert maaltijdboxen aan bewuste eters (biologisch) en culinaire genieters. Het bedrijf was z’n website ontgroeid en deze moest nodig vernieuwd waarbij ik verantwoordelijk was voor de online processen voor nieuwe en bestaande klanten.
Van HelloFresh tot een obscure Deense maaltijdbox, overal konden we wel iets aan inspiratie opdoen. In totaal hebben we 9 bestel- en verkoopfunnels geanalyseerd en de goede punten meegenomen naar ons prototype. Het leerde ons ook dat de lat vrij hoog ligt in deze branche. Geen verrassing omdat gebruikers voor hun wekelijkse bestelling intuïtief moeten kunnen terugvallen op het webplatform van hun leverancier.
Binnen het team van Ekomenu zijn al veel ideeën voor het nieuwe webplatform. Deze brengen we samen met de ideeën uit de benchmark (stap 1). Onder mijn begeleiding maken we daarna keuzes over de ideeën die we mee willen nemen naar de gebruikersonderzoeksfase.
Onze ideeën voor de user flows voor de nieuwe gebruikers (verkoopfunnel) en de bestel- en beheerfunnel voor bestaande klanten breng ik tot leven in het prototype. Voor het team is dit ook een goed hulpmiddel voor discussies en verdere optimalisatie.
Eerst hebben we de verkoopfunnel voor nieuwe gebruikers op een mobiel device getest met eindgebruikers. Dit deed ik tijdens 1-op-1 sessies met respondenten die als taak kregen om een eerste bestelling te plaatsen. Dit resulteerde in een fors aantal inzichten over hoe we dit proces voor gebruikers makkelijker kunnen maken. Daarna hebben we de Mijn Account omgeving met een aantal bestaande klanten getest tijdens videocall sessies.
De definitieve visual designs zijn door Anouk van Lieshout gemaakt, die ik als UI design sidekick bij deze productie betrokken heb.
Stuur me een e-mail: david@nethead.nl